Trafin Liikenteen tila -seminaarissa lentoliikenne ja ilmailu jäivät sivurooliin

liikenteentilaTrafin Liikenteen tila -seminaari keräsi perjantaina Helsingin Bio Rexin lähes täyteen alan vaikuttajia. Tilaisuudessa katsottiin varsin lennokkaasti tulevaisuuteen ja älyliikenteeseen, mutta pitkälti maantieliikenteen ehdoilla. Ilmailua ja lentoliikennettä käsiteltiin vähän - harrasteilmailun onnettomuudet toki muistettiin jälleen mainita. Ilahduttavasti lupailtiin sääntelyn vähentämistä. Toivottavasti se ulottuu ilmailuunkin.

”Vastuullinen toimija ja tiedon uudenlainen hyödyntäminen mahdollistavat sääntelyn purkamisen”, vakuutti liikenneturvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Kari Wihlman seminaarissa.

Tiedon luomat uudet mahdollisuudet ja uudenlaisen viranomaisuuden hyödyntäminen näkyvät liikenteessä ja liikennejärjestelmässä nyt ja tulevaisuudessa.

”Uusien liikennepalvelujen mahdollistamiseksi tarvitaan myös normitalkoita”, Wihlman lupaili.

”Trafi on käärinyt hihat sääntelyn purkamisessa ja mm. rautatieliikenteen parikymmentä vanhaa määräystä tiivistettiin kahteen uuteen", vakuutti Wihlman.

Trafi haluaa vastuullisella sääntelyn purkamisella mahdollistaa liikennemarkkinoiden entistä parempaa toimintaa sekä uusilla että perinteisillä liiketoiminnan osa-alueilla.

Sääntelyn purkaminen on siis jo käynnissä, mutta se vaatii tuekseen toimijoiden omaa vastuullisuutta niin ammattilais- kuin yksityispuolellakin. Viranomaisten asettamien raamien täyte tulee vastuullisilta toimijoilta.

Vastuullisen toiminnan lisäksi myös tieto ja sen jatkuva ja aktiivinen hyödyntäminen kehittää liikennettä aivan uuteen suuntaan. Trafi nosti keväällä tiedon viidenneksi liikennemuodoksi perinteisten rinnalle.

”Digitalisaatio haastaa perinteisiä toimintatapoja ja -malleja ja uskommekin, että digitaalinen tieto tulee liikuttamaan ihmisiä ja asioita”, Wihlman totesi.

Hän painotti myös ympäristönäkökulman huomioonottamista koko liikennejärjestelmän tilaa tarkasteltaessa.

”Ilmastovaikutukset usein korostuvat liikenteen ympäristökuormituksesta puhuttaessa, mutta olisi tärkeää kiinnittää huomio myös muihin liikenteen ympäristövaikutuksiin kuten meluun ja hiukkaspäästöihin.”

Wihlmanin ohella Liikenteen tila -seminaarissa puhuivat mm. liikenneministeri Paula Risikko, Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja Åbo Akademin professori Alf Rehn. Tilaisuuden juontajana toimi Pauli Aalto-Setälä.

Seminaariyleisössä oli mukana erilaisten lentämiseen liittyvien toimijoiden edustajia. Kahvitaukokeskusteluja hallitsi erityisesti edellisenä päivänä tullut uutinen Helsinki-Malmin sulkemisesta ja Rajavartioston siirtymisestä Helsinki-Vantaalle.

Nykytyyliin seminaarissa pystyi reaaliaikaisesti lähettämään nettisivulle ja sitä kautta salin valkokankaalle kommentteja ja kysymyksiä esitelmöitsijöille. Tilaisuutta kommentoitiin Twitterissä hashtagilla #liikenteentila.

Lue juttumme viime vuoden Liikenteen tila -seminaarista: