Turvatarkastusten jonotusajat esille Helsinki-Vantaalla

turva_jonotusajat_1Helsinki-Vantaalla on otettu käyttöön uusi jonotusajan mittausmenetelmä terminaali 1:n ja 2:n turvatarkastuksissa. Keskimääräinen odotusaika näytetään kentän monitoreissa. Myöhemmin jonotustiedot voi katsoa myös lentoaseman verkkopalvelusta.

- Olemme testanneet jonotusajan mittausmenetelmää viiden kuukauden ajan. Keskimääräinen jonotusaika on vilkkaimpinakin tunteina pysynyt keskimäärin alle 10 minuutin, sanoo lentoasemaliiketoiminnan johtaja Henri Hansson Finaviasta.

Hanssonin mukaan jonotustietojen esittäminen matkustajille parantaa Helsinki-Vantaan asiakaspalvelua ja matkustajainformaatiota. Tietoisuus käytettävissä olevasta ajasta vähentää stressiä lennolle ehtimisestä.

Myöhemmin näyttötauluilla on tarkoitus esittää kerralla kaikkien turvapisteiden jonotusajat. Näin esimerkiksi kiireinen matkustaja pystyy arvioimaan, kannattaako hänen vaihtaa toiseen turvapisteeseen.

Mittausmenetelmä perustuu bluetooth-teknologiaan. Turvatarkastuspisteiden lähelle on asennettu antureita, jotka poimivat matkustajien matkapuhelimista bluetooth-signaalin.

Kun asiakas on mennyt turvatarkastuksen läpi, järjestelmä laskee anturien rekisteröimien aikaleimojen perusteella jonotukseen ja asiakaspalveluun kuluneen ajan.

Tällä hetkellä bluetooth on monilla matkustajilla aktivoituna matkapuhelimessa esimerkiksi korvakuulokkeen käytön vuoksi.

Hansson vakuuttaa, että bluetoothia käyttävien asiakkaiden yksityisyys säilyy täysin. Anturien kautta näkyy vain valmistajan laitteelle antama bluetooth-osoite. Siitä ei pysty päättelemään asiakkaan puhelinnumeroa tai hänen bluetooth-laitteelleen antamaa nimeä.

Jonotusajan esittäminen on osa hanketta, jolla Finavia pyrkii kehittämään lentomatkustuksen sujuvuutta ja asiakaspalvelua. Keväällä jonotusaikaa saatiin jo merkittävästi lyhennettyä muuttamalla jonotuksen hallintaa.

Heinäkuun alussa avattu erityisryhmien oma turvatarkastuslinja parantaa muun muassa lapsiperheiden asiakaspalvelua.

Vastaava mittausmenetelmä on käytössä muun muassa Kööpenhaminan, Oslon ja Lontoon Heathrown kentillä.