Ison-Britannian kuninkallisten ilmavoimien RAF:n Typhoon demo teamin esityslento Royal International Air Tattoossa (RIAT) lennettiin uusiutuvan SAF-lentopolttoaineen (Sustainable Aviation Fuel) seoksella. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Typhoon-esityslennolla käytettiin SAF-polttoainetta. Myös lentokonevalmistaja Boeing ilmoitti RIAT:ssa sallivansa 50/50-polttoaineseoksen sotilaskoneissaan. RAF:n Typhoon nähtiin kahdesti RIAT:ssa RAF Fairfordin yllä ensimmäistä kertaa julkisella esityslennolla, joka toteutettiin SAF-lentopolttoaineseoksella. Esityslentäjä David "Turbo" Turnbull lensi esityslennon käyttäen 35% SAF-polttoaineseosta. Esityslennot RIAT:ssa toteutettiin Moggy-lisänimen saaneella Typhoon-hävittäjällä (ZJ913), joka on maalattu D-dayn eli Normandian maininnousun 80-vuotisjuhlallisuuksia kunnioittavaan maalauskaavioon. "Meillä kaikilla on vastuu kestävästä kehityksestä ja jatkamme yhteistyötä RAF:n ja puolustusteollisuuden kanssa saavuttaaksemme tavoitteemme hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi", sanoin BAE Systemsin ilmailusektorin kaupallinen johtaja Ian Muldowney. Myös Boeing julkisti RIAT:ssa ohjeistuksen, jonka mukaan sen sotilasilma-alukset voivat käyttää jopa 50-prosenttista SAF-lentopolttoaineseosta. Ohjeistuksella Boeing tukee maailmanlaajuisesti sotilastoimijoita, jotka arvioivat SAF-lentopolttoaineen käyttöä laivastossaan. Boeingin julkistama NTO (No Technical Objection) mahdollistaa 50-prosenttisen SAF:n käytön kaikissa yhtiön valmistamissa sotilasilma-alustyypeissä ja niiden eri versiossa. RAF:n osalta tämä tarkoittaa mm. P-8A Poseidon, C-17 Globemaster III, ja Wedgetail -tutka-valvontakoneita sekä Chinook-helikoptereita. Boeing on tehnyt pioneerityötä SAF-polttoaineissa jo pitkään. Vuonna 2010 se suoritti yhdessä USAF:n kanssa koelentoja C-17 Globemaster III:lla sekä tuki US Navyn ylisoonista lentoa F/A-18 Green Hornet -operaatiossa 50-prosenttisella SAF-seoksella. SAF-lentopolttoaine on täysin hyväksytty ja verrattavissa fossiilisiin lentopolttoainelaatuihin kuten Jet A ja Jeat A1. Osa SAF-lentopolttoaineista on myös hyväksytty sotilaskäyttöön vaihtoehdoksi JP-8/NATO F-34 ja JP-5/NATO F-44 -polttoainelaaduille. RAF suoritti jo vuonna 2022 ensimmäisen lennon A330MRTT-ilmatankkauskoneilla käyttäen 100-prosenttista SAF-polttoainetta. Lisäksi RAF on toteuttanut jo marraskuussa 2021 myös maailman ensimmäisen lennon käyttäen 100-prosenttista synteettistä lentopolttoainetta. Vuonna 2023 RAF toteutti ensimmäiset lennot SAF-lentopolttoainesoksella Typhoon ja C-130 Hercules -koneissa. RAF tavoittelee ensimmäistä nettonollapäästöistä lentotukikohtaa vuoteen 2025 mennessä ja tavoitteena on olla kokonaan nettonollapäästöinen vuoteen 2040 mennessä. Lue myös:
|
|||