Upea ensimmäinen kuva lentävästä Hurricanesta Suomen Ilmavoimien väreissä

hurricane_suomi_dibbsHawker Hurricane on tehnyt ensilentonsa Suomen Ilmavoimien toisen maailmansodan aikaisiin väreihin maalattuna. John M. Dibbsin upeassa kuvassa kone kaartaa itärintamatunnusten kanssa. Jos kaikki sujuu suunnitellusti, Hurricane nähdään ensimmäistä kertaa maanäyttelyssä Kymin lentokentän avoimien ovien päivänä ja ilmassa Ilmailuliiton päälentonäytöksessä Oulussa.

Suomessa asuvan Phil Lawtonin omistamaa Hawker Hurricane -hävittäjää on entisöity lentokuntoon pitkään. Sen piti olla mukana jo Jämi Fly In -tapahtumassa, mutta vanhojen koneiden uudelleenrakentaminen ei useimmiten suju aikataulujen mukaan.

Nyt on kuitenkin toivoa siitä, että suomalaiset ilmailun ystävät näkevät koneen vielä tällä lentokaudella. Hurricane on tehnyt Englannissa ensilentonsa uusissa 70 vuoden takaisissa väreissään. Nyt tarvitaan vielä koelento-ohjelman läpäiseminen, jotta Hurricane voidaan siirtolentää Suomeen.

Finnish_WWII_Hurricane_paintjob_2Lentoposti.fi julkaisi kuvia (vasemmalla, klikkaa suuremmaksi) HC-465-koneesta kun se valmistui maalaamosta. Sen jälkeen asiantuntijoiden palautteen perusteella siiven kansallisuustunnukset on maalattu uudelleen pienempään ja historiallisesti oikeaan kokoon.

Koneessa on suomalaisen maalauskaavion ja kansallisuustunnuksien ohella myös liittoutuneiden puolella yleensä lentäneelle Hurricanelle poikkeukselliset Saksan itärintamatunnukset.

Näihin omien koneiden tunnistamista helpottaviin merkintöihin kuuluivat keltaiset siiven alapinnan kärjet ja keltainen 50 senttiä leveä vyö takarungossa. Myöhemmin itärintamatunnuksiin lisättiin vielä leveä keltainen raita koneiden nokan ympärille.

Hurricanessa omakonetunnukset olivat varmasti tarpeen, sillä myös Neuvostoliitossa oli käytossä sama konetyyppi. Englanti toimitti runsasti Hurricaneja apuna silloiselle liittolaiselleen.

Kaiken sujuessa hyvin suomalainen Hurricane on nähtävissä Kymin lentopaikalla pidettävän Karhulan Ilmailukerhon avoimien ovien tapahtuman maanäyttelyssä 2. elokuuta. Ilmassa koneen legendaarisen Rolls-Royce Merlin -moottorin murinan voi kuulla Suomen Ilmailuliiton Tour de Sky -päälentonäytöksessä Oulussa 9.-10. elokuuta.

Pääkaupunkiseudulla Hurricanen pitäisi olla nähtävissä 16.-17. elokuuta Finland International Airshow -tapahtumassa.

Hurricanessa on 1650 hevosvoimainen 27-litran Rolls-Royce Merlin 24/500 V12 -moottori. Se kuluttaa matkalennossa noin 200 litraa 100-oktaanista lentokonebensiiniä tunnissa. Esityslennossa polttoainetta palaa jopa 450 litran tuntivauhtia.

Historiallisen Hurricane Mk.II HC-465 -koneen entisöi Suomen väreihin Englannissa Philip ”Phil” Lawton. Perusteellisen uudelleenrakentamisen kerrotaan maksaneen Suomessa asuvan Lawtonin vanhoja koneita entisöivälle Phoenix Aero Services -yhtiölle yli kaksi miljoonaa euroa.

Suomeen nyt tuleva kone on alun perin Kanadassa rakennettu Hurricane Mk.XIIb eli lisenssillä valmistettu Mk.II. Koneen rakensi Canadian Car and Foundry Company  ja se lensi ensilentonsa kesällä 1941.

Lawtonin kone esittää uudessa maalauksessaan sotasaaliina saatua Neuvostoliiton Ilmavoimien Hurricanea, joka kunnostettiin Suomen Ilmavoimille. Se sai tuolloin tunnuksen HC-465. Sama koneyksilö lensi viimeisen Hurricane-lennon Suomessa 31. toukokuuta 1944

TDS2014_Hurricane_1Suomi-Hurricane teki uuden ensilentonsa Englannissa 18. heinäkuuta lähes 20 vuotta kestäneen työn päätteeksi. Kone on nyt uutta vastaavassa kunnossa ja täydellisesti uudelleenrakennettu.

Edellisen kerran tämä Hurricane-yksilö lensi vuonna 1941, jolloin se teki pakkolaskun Kanadassa. Vasta 1990-luvulla kone löydettiin ja se päätyi entisöitäväksi Englantiin.

Vaikka Battle of Britainista yleensä muistetaan Spitfire, Hurricane oli tärkein hävittäjä ilmapuolustuksessa. Koneen prototyypin ensilento tapahtii vuonna 1935.

Kone oli aseistettu kahdeksalla kevyellä konekiväärillä. Myöhemmin toisen maailmansodan aikana hävittäjiin asennettiin 20 tai 30 mm tykkejä.

Suomi osti Talvisodan aikana 12 Hawker Hurricane Mk.1 -hävittäjää Englannista. Niistä kymmenen saatiin siirtolennettyä ehjänä maahamme. Silti ne eivät silti ehtineet mukaan taisteluihin. Koneet palvelivat jatkosodassa.

Suomi sai myös sotasaalina kolme Hurricanea Neuvostoliitosta. Yksi niistä otettiin omaan palvelukseen korjattuna. Se oli nyt uudelleen ilmaan noussut HC-465.

Ilmavoimat kirjasi Hurricaneilla viisi ja puoli ilmavoittoa. Viisi koneista menetettiin ilmataisteluissa ja kaksi ilmatorjunnassa. +TT+

 

Lue myös: