Yhdysvaltain ilmavoimat laukaisi 11. joulukuuta avaruuteen Boeing X-37B -sukkulan. Uudelleenkäytettävän miehittämättömän aluksen tarkka tehtävä on salainen. Se laukaistaan kantoraketilla kuten satelliitti, mutta laskeutuu lentokoneen tavoin kiitotielle. Aiemmat kaksi lentoa ovat olleet menestyksiä: 469 päivää kiertoradalla on aerodynaamisesti laskeutuvien avaruusalusten ennätys. Nyt testataan, miten pitkän ajan X-37B pystyy kiertoradalla viettämään. X-37B tai OTV-1 (Orbital Test Vehicle) laukaistiin Cape Canaveralista Floridasta. Sen kuljetti kiertoradalle United Lauch Alliancen Atlas V -kantoraketti. Alus on kooltaan noin neljännes NASA:n avaruussukkulasta. Edellisillä lennoilla OTV-1 vietti 2010 avaruudessa 224 ja 2011 laukaistu OTV-2 ennätykselliset 469 vuorokautta. Nyt kiertoradalla oleva yksilö on siis lentänyt jo aiemmin. Lennon yhtenä tarkoituksena onkin todentaa järjestelmän uudelleen käyttömahdollisuus. Aiemmat X-37B-lennot päättyivät automaattisen aerodynaamisen laskun Vandenbergin lentotukikohdan kiitotielle Kaliforniaan. Tällä kertaa ilmeisesti käytetään samaa kiitotietä Floridassa, jota jo käytöstä poistetut ja museoidut avaruussukkulat hyödynsivät.
Lue myös:
|
|||