Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut poikkeamaraportoinnin kautta useilta ilma-aluksilta tietoja GPS-häiriöistä. Häiriöt ovat alkaneet viikonloppuna, ja ne jatkuvat edelleen. Tänään tiistaina usea ilma-alus on raportoinut GPS-signaalin häiriöistä Mikkeli-Jyväskylä-Kuopio-akselilla. Lisäksi liettulaisen Transavibaltikan BAe Jetstream -matkustajakone ei ole päässyt kolmeen päivään lentämään Tallinnasta Savonlinnaan. Traficom pyysi tiistaina 8. maaliskuuta Fintrafficin lennonvarmistusta julkaisemaan lentoliikennetiedotteen sen jälkeen, kun virasto on saanut havaintoja GPS-häiriöistä. Lentoposti.fi uutisoi GPS-häiriöistä aiemmin iltapäivällä uutisessaan: GPS-signaalia häiritään Suomessa - selvä tarve myös perinteisille navigointi- ja lähestymismenetelmille. Lentoliikennetiedote on tapa ilmoittaa lentäjille seikoista, jotka tulee huomioida lentoturvallisuudessa. "Lentäminen on edelleen turvallista. Lentoyhtiöillä on toimintamenettelyt sellaiseen tilanteeseen, jos GPS-signaali häviää. Ilma-alus voidaan navigoida ja ohjata turvallisesti laskeutumaan muita järjestelmiä apuna käyttäen. Lennonjohto tukee ilma-aluksen ohjaamista laskeutumiseen käyttäen apunaan muita järjestelmiä", kertoo johtaja Jari Pöntinen. Loppulähestymistä varten on olemassa perinteiset lähestymisjärjestelmät, joissa GPS-signaalia ei tarvita. Lentoyhtiöt tekevät omat päätökset siitä, onko operointi mahdollista, jos on tiedossa, että GPS-signaalissa on häiriöitä. Traficom ei tiedä häiriön lähdettä. GPS-häiriöitä on vaikea havaita maan pinnalta. Häiriöt havaitaan helpommin ilma-aluksesta, ja ilmassa häiriö voi näkyä kaukanakin häiriölähteestä. GPS-häiriöt saattavat olla hetkellisiä ja paikallisia, jolloin niitä on vaikea todentaa jälkikäteen. Traficom seuraa tilannetta ja kerää lisätietoja. Transaviabaltikan Jetstream on viikonloppuisin Tallinnassa eikä se ole päässyt kolmeen päivään Savonlinnaan. Sen seurauksena Savonlinnan ja Helsingin väliset lennot on peruttu. Lue myös aikaisempi uutisemme aiheesta:
|
|||