Kaava kohdistuu Vantaan kaupungin (76%) ja Finavian (24%) yhteisesti omistamalle maalle, joka sijaitsee Aviapoliksen juna-aseman pohjoisen sisäänkäynnin vieressä Aviabulevardin itäpuolella sekä Turbiinitien itäpuolella. Alue rajautuu Turbiinitihen, Mekaanikontiehen, Aviabulevardiin, Karhumäentiehen ja nykyisen Suomen Ilmailumuseon tonttiin. Alueen laajuus on noin 4,2 hehtaaria. Kaavamuutoksessa käyttötarkoitus muuttuu lentokenttäalueesta sekä katu- ja puistoalueesta yleisten rakennusten korttelialueeksi, autopaikkojen korttelialueeksi sekä katu- ja puistoalueeksi.
Suomen ilmailumuseon ja Aviapoliksen lukion viitesuunnitelmat asemakaavan pohjaksi on laatinut Vantaan kaupungin tilaamana konsulttityönä Arkkitehdit Davidson ja Tarkela Oy. Uusi Ilmailumuseo ja lukio muodostaisivat tulevaisuudessa vetovoimaisen julkisten palveluiden keskittymän Aviapoliksen ytimessä.
Kaavamuutosalue sijaitsee myös yleiskaavan lentomeluvyöhykkeellä ja noin 600 metrin etäisyydellä kaava-alueesta sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoaseman lentokoneiden koekäyttöpaikka. Se asettaa omat vaatimuksensa Aviapoliksen alueelle sijoitettavien opetustilarakennusten ulkokuoren ääneneristävyydelle. Lentokoneiden koekäyttöjä tehdään useimmiten päiväaikana, mutta tarvittaessa myös muina aikoina. Koekäytön kesto voi olla yhtäjaksoisesti lähes tunnin.
Museorakennuksen eteen muodostuisi katettu sisäänkäyntiaukio, joka yhdessä ympäristön yhtenäisen kivipinnan kanssa yhdistäisi Tiiranpuiston, Aviapolis X -paviljongin ja museon yhtenäiseksi kaupunkitilaksi. Uusi hangaarimainen näyttelytila olisi pohjapinta-alaltaan noin 60 x 50 metriä ja maksimikorkeutta olisi 12 metriä. Avoimet aulatilat kahvila- ja kokoustiloineen sekä museokauppa avautuisivat Aviabulevardille.
Museon näyttelytilat jatkuisivat parvelle toiseen kerrokseen, jonne sijoitettaisiin myös suuren suosion saavuttaneet lentosimulaattorit sekä opetustilat. Tälle alueelle sijoittuisivat myös museon kirjasto sekä henkilökunnan tilat. Uuden Ilmailumuseon ja lukion tontti on pienehkö ja kaikki toiminnot kerrotaan suunnitellun tarkasti. Rakennusten väliin sijoittuu huoltopiha, joka mahdollistaa myös Ilmailumuseon suuremmat erikoiskuljetustarpeet. Ilmailumuseon logistiikan tarpeisiin rakennukseen tulee 25 metriä leveä ovi, jonka lisäksi katualueella huomioidaan lentokoneiden erikoiskuljetusreitin tilavaatimus, joka on vähintään 14 metriä. Tällaisten erikoiskuljetusten tarve ei olisi säännöllistä vaan ajoittaista ja suurimpia kuljetuksia kulkisi arvioiden mukaan hyvin harvoin.
Uusi Ilmailumuseo -hankkeeseen liittyykin myös kokoelmakeskuksen perustaminen toisaalle, jossa lentokoneita voitaisiin säilyttää vaihtuvia näyttelyitä varten. Historiallinen Finnairin entinen Convair Metropolitan on yksi uudenkin perusnäyttelyn pysyviä elementtejä. (lue uutisemme aiheesta: Uusi Ilmailumuseo -hankkeen jatkovalmistelun linjauksista päätetään 24.5. - avajaiset vuonna 2025). Nykysuunnitelmien mukaan osa Ilmailumuseon kokoelmista säilytettäisiin Museoviraston kokoelma- ja konservointikeskuksessa Vantaan Hakkilassa, sillä näyttelyesineiden säilytystarpeita ei pystytä täyttämään uudella tontilla.
Suomen ilmailumuseo on Vantaan suosituin museokohde ja se on toiminut nykyisessä paikassa vuodesta 1981. Tämän valtakunnallisen vastuumuseon vuosittainen kävijämäärä oli ennen pandemiaa noin 40 000. Uusi ilmailun elämyskeskus tavoittelee vuosittain jopa 100 000 kävijää. Suomen ilmailumuseo tallentaa ja esittää monipuolisesti Suomen siviili-, sotilas- ja viranomaisilmailuun liittyvää aineistoa.
Vantaan kaupungin tavoitteena on saada 700 lukio-opiskelijalle suunniteltu nelikerroksinen Aviapoliksen lukio käyttöön jo elokuussa 2026. Se tarkoittaisi asemakaavoituksen vahvistustarvetta jo kevään 2024 aikana ja rakentamisen aloittamista vielä vuoden 2024 aikana. Lukiohankkeen tavoitehinnaksi Vantaan kaupunki on kertonut noin 36,5 miljoonaa euroa. MH Lue myös:
|
|||