Kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen luovutti Ilmavoimien komentajan tehtävät prikaatikenraali Timo Herraselle 29. marraskuuta 2024. Vuonna 2022 komentajana aloittanut kenraalimajuri Keränen siirtyy reserviin marraskuun lopussa ja uutena komentajana aloittaa 1. joulukuuta prikaatikenraali Timo Herranen. Prikaatikenraali Timo Herranen aloittaa Ilmavoimien komentajana 1. joulukuuta alkaen 2024 ja samalla päivämäärällä Ilmavoimien uutena esikuntapäällikkönä aloittaa eversti Aki Puustinen (Lue uutisemme aiheesta: Prikaatikenraali Timo Herranen nimitettiin Ilmavoimien seuraavaksi komentajaksi ja Tasavallan presidentti nimitti eversti Aki Puustisen ja eversti Aki Heikkisen kenraalien virkoihin). Kenraalimajuri Keränen luovutti Ilmavoimien komentajan tehtävät prikaatikenraali Herraselle Jyväskylän varuskunnassa Tikkakoskella järjestetyssä vaihtokatselmuksessa 29. marraskuuta. Vaihtokatselmusta kunnioitettiin kahden F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän ja kahden Hawk-suihkuharjoituskoneen ylilennolla. Vaihtokatselmuksen paraatijoukkoja komensi Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Tommi Heikkala. Vaihtokatselmuksen yhteydessä järjestettiin kenttähartaus, jonka piti Ilmavoimien kenttärovasti Janne Huikko. Prikaatikenraali Herranen toimii tällä hetkellä Ilmavoimien esikuntapäällikkönä. Nykyisessä tehtävässään hän on ollut kesäkuun 2022 alusta. Aikaisemmin hän on palvellut muun muassa Ilmavoimien operaatiopäällikkönä vuosina 2021-2022 ja Karjalan lennoston komentajana 2018-2020. Herranen ylennettiin everstiksi vuonna 2016 ja prikaatikenraaliksi vuonna 2022. Mieleenpainuvimmiksi kokemuksikseen kenraalimajuri Keränen listasi ensimmäisen MiG-21BIS-lentonsa ja Hornet-alkukoulutuksen Yhdysvalloissa 1990-luvun puolivälissä sekä HN-toiminnan käynnistyminen Suomessa. Kenraalimajuri Keränen sai uransa aikana olla Suomen ensimmäinen Mission Commander harjoituskokonaisuudessa Hollannissa vuonna 2001. Tuolloin käytiin TACEVAL-arviointiohjelma (Tactical Evaluation) Naton valmiusjoukkopooli NRF:ää varten. Se oli merkittävä neljän vuoden projekti, joka toi Suomelle valtavasti positiivista julkisuutta ja arvostusta Nato-jäsenien keskuudessa. Keränen toimi urallaan myös Ilmataistelukeskuksen päällikkönä, laivueen komentajana sekä lennoston komentajana. HX-hävittäjähankkeessa hän oli mukana vuodesta 2017 lähtien. "Luonnollisesti viimeisenä on mielessä Natoon integroituminen ja pääsy sivupöydästä istumaan Naton ilmavoimakomentajien kanssa samaan pöytään", sanoi kenraalimajuri Keränen. "Kyllä tämä meidän työyhteisön yhteisöllisyys ja tiiviys on varmasti sellainen, mitä jään kaipaamaan tässä kokonaisuudessa. Ilmavoimat on aika tiivis, pieni porukka, jossa keskinäinen luottamus on vahvaa ja kaikki tuntevat toisensa. Täällä on saanut olla omanlaisensa persoona, ei ole tarvinnut kaikkien valua samaan muottiin", kommentoi kenraalimajuri Keränen. Aktiivipalveluksesta Keränen kertoo jäävänsä kaipaamaan tietysti myös lentämistä. Viimeisen kerran hän lentää F/A-18 Hornet -hävittäjällä lauantaina 30. marraskuuta. Kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen siirtyy reserviin marraskuun lopussa 2024. Hän on palvellut Ilmavoimien komentajana kesäkuusta 2022 alkaen.
"Hornetia tulee itse kutsuttua koko ajan ”hooännäksi”, joten mielestäni se ”jiiäf” on ihan relevantti nimi käytettäväksi. JF ja Joint Fighter ovat oikein hyvät, sillä näemme, että järjestelmä tuottaa puolustusvoimallisia kykyjä. Siksi JF kaluston tyyppitunnukseksi valittiinkin. Lightning II ei oikein istu suuhuni. Mutta, kukin saa kutsua millä haluaa, että ei se ole nyt sillä tavalla justiinsa. Voidaan puhua JF:stä, Joint Fighterista tai F-35:stä", päätti kenraalimajuri Keränen.
|
|||