Ahvenanmaan Jomalassa järjestettiin tiistaina 4. syyskuuta muistohetki Finnairin edeltäjän Aeron onnettomuudessa tuhoutuneen DC-3-matkustajakoneen muistomerkillä. Tilaisuus liittyi maastoon jääneiden koneenosien raivaukseen ja kierrätettäväksi kuljetukseen. OH-LCA tuhoutui Suomen historian toiseksi pahimmassa onnettomuudessa 8. marraskuuta 1963. Paikalle oli kutsuttu onnettomuudessa menehtyneiden omaisia. Kaikille muillekin avoimessa tilaisuudessa onnettomuuden muistokivelle laskettiin useita seppeleitä. Puheen piti tilaisuuden järjestäjän Finnairin edustajana turvallisuuspäällikkö Kaarlo Karvonen (kuvassa alla laskemassa seppelettä). OH-LCA tuhoutui NDB-lähestymisessä (Non-Directional Beacon) Maarianhaminan lentoaseman kiitotielle 20. Onnettomuudessa 22 ihmistä sai surmansa ja kolme selvisi hengissä. Huonossa säässä tehdyssä lähestymisessä DC-3 painui tuntemattomaksi jääneestä syystä liian matalalle ja osui puihin kiitotien jatkeella 1470 metriä kynnykseltä (lue lisää onnettomuudesta linkin jutusta). Syttyneessä tulipalossa DC-3:n rungon etuosa tuhoutui. Maastoon jäi kuitenkin runsaasti siiven ja takarungon osia. Moottorit kuljetettiin tutkittavaksi onnettomuuden syyn selvättämiseksi. Aero olisi halunut viedä koneen osat pois metsästä jo pian onnettomuuden jälkeen, mutta tutkimusten ollessa kesken sitä ei sallittu. Näin kerrotaan toimittaja Pekka Nykäsen 2017 ilmestynessä kirjassa "Kuolemanlento - Finnairin tragedia Ahvenanmaalla 1963". Romut kuitenkin siirrettiin nopeasti pois varsinaiselta onnettomuuspaikalta ja alueelle rakennettiin sittemmin VOR-majakka. Osat päätyivät metsikköön, jonka tarkka sijainti on sittemmin ollut paikallisten tarkasti varjelema salaisuus. Vajarakennukseen suojaan säilötty OH-LCA:n Aero-värejä vielä kantava sivuvakaaja siirrettiin vuonna 2007 Ahvenanmaalta Suomen Ilmailumuseolle Vantaalle (kuva oikealla). Se ei ole yleisön nähtävänä vaan on varastoitu. Koneen hylky nousi uudelleen julkisuuteen alkuvuodesta 2018 kun Nya Åland -lehti sai tiedustelun miksi koneen jäänteet edelleen ovat maastossa. Finnairistakaan ei tähän enää löytynyt vastausta. Tiedustelu kuitenkin käynnisti prosessin, jonka tuloksena Finnair raivaasi nyt tiistaina koneen jäänteet maastosta ja toimittaa ne metallikierrätykseen. Mukana oli yllättävän isojakin osia kuten siipi (otsikkokuvassa). Siirrosta huolehti metsäkoneellaan paikallinen Skogs Järven (kuvassa vasemmalla). Jatkokäsittelystä vastaa niin ikään ahvenanmaalainen Flygfyhren Skrotlager. Tärkeintä oli saada luontoon kuulumattomat materiaalit vihdoin asiallisesti kierrätykseen. Koneen metalliosista saatetaan kuitenkin tehdä joitain muistoesineitä. Koneen ovi päätyy Ahvenanmaan museoon. Svenka YLE:n mukaan myös uhrien omaiset saivat joitain osia muistoksi (kuten ylläolevassa kuvassa näkyvän siivenkärjen). T.T. Lue myös aiempi Lentoposti.fi -juttu aiheesta:
|
|||