Yhdysvaltain ilmavoimat on jo suorittanut ensimmäisiä koelentoja seuraavan sukupolven hävittäjäkoneen täysikokoisella prototyypillä. Salaisena pidetyn NGAD-konseptihankkeen (Next Generation Air Dominance) tilannetta raotettiin hieman Air Force Associationin Air, Space and Cyber -konferenssissa. "Olemme jo rakentaneet täysikokoisen teknologiademonstraattorin sekä myös lentäneet sillä", kommentoi Yhdysvaltain ilmavoimien hankinnasta, teknologiasta ja logistiikasta vastaava apulaisjohtaja Will Roper Air Force Associationin Air, Space and Cyber -konferenssissa. NGAD-hankkeen koelentojen tai mahdollisten prototyyppien tilannetta tai lentäneen koneen valmistajaa sen sijaan ei avattu tarkempien yksityiskohtien osalta. NGAD-hankkeessa eri toimijat kehittävät kokonaan uutta hävittäjälentokonetta yhteistyössä Yhdysvaltain asevoimien tutkimusorganisaatio DARPA:n kanssa. Ainakin Lockheed Martin sekä Boeing ovat julkistaneet näkemyksiään Yhdysvaltain seuraavan sukupolven hävittäjistä. Päämääränä on ollut kehittää seuraavan sukupolven hävittäjälentokoneen ns. X-plane prototyyppejä, joista kehitetään uusi suorituskyky Yhdysvaltain ilmavoimien käyttöön. Näiltä osin hankkeelle on myönnetty ainakin 905 miljoonan Yhdysvaltain dollarin rahoitus. Usean valmistajan kilpaillessa hankkeessa tullee kokonaishankkeen kustannukset nousemaan merkittävän korkeiksi. Myös Yhdysvaltain merivoimilla US Navylla on käynnissä NGAD-hanke, joka on siis erillinen ilmavoimien hankkeesta vaikka niissä molemmissa pyritään kehittämään korvaajaa F-35 -häivehävittäjille. Tuleva NGAD-suorituskyky on lopulta todennäköisesti yhteishanke näiden aselajien osalta. Edellinen USAF:n ja US Navyn -hävittäjäjärjestelmä kehitystyö alkoi parikymmentä vuotta sitten. Tuolloin Kaksi X-planea kilpaili Joint Strike Fighterin kehitttämisestä. X32- ja X35 -koekoneiden lopputuloksena oli nykyinen Lockheed Martin F-35 -häivehävittäjä. Nyt käynnissä olevan NGAD-kehitystyön kohteena on koko järjestelmä eli lentokoneen runko, voimanlähde sekä sensorit ja muut tarvittavat järjestelmät sekä ohjelmistot. Kehitystyötä pyritään tekemään usean yhtiön kanssa merkittävästi aiempaa nopeammin ja valmista ratkaisua odotetaan jo viiden vuoden kuluttua. Lopputuotteen voi odottaa lentävän aiempaa nopeammin sekä olevan merkittävän liikehtimiskykyinen ja vaikeasti havaittava. Euroopassakin on kehitteillä kaksi FCAS-järjestelmää (Future Combat Air System), joissa on mukana seuraavan sukupolven hävittäjäratkaisu. Englannissa hankkeessa kehitettään BAE Systemsin johdolla Tempest -hävittäjää ja Ranskassa Dassault Aviation ja Airbusin yhteishankkeessa on luvassa NGF-hävittäjä (New Generation Fighter). MH Lue myös:
|
|||