Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier ja A350 XWB -ohjelman johtaja Didier Evrard tekivät 11. kesäkuuta yllättävän päätöksen ottaa MSN2-kone pois koelento-ohjelmasta kolmen tunnin ajaksi.
Siihen osallistui tänä vuonna ennätykselliset 150 ilmailutoimittajaa eri puolilta maailmaa. Lentoposti.fi oli mukana ainoana suomalaismediana. Airbusin uusi laajarunkokone oli komea näky Airbusin Toulousen tehtaiden Henri Ziegler -luovutuskeskuksen matkustajasillassa. Sapelimaiset siivenkärkievät kohoavat kohti taivasta ja ohjaamoikkunoiden reunojen tummennukset yhdessä koko rungon kanssa tekevät koneesta upean näköisen.
Ensimmäistä matkustamolla varustettua Airbus A350 XWB -konetta ohasivat kokeneet koelentäjät kapteeni Peter Chandler ja Lentoposti.fi:n lukijoillekin tuttu kapteeni Frank Chapman. Kameroitaan käyttänyt toimittajajoukko ja Airbusin työntekijäryhmä astelivat innokkaina pitkin matkustajasiltaa kohti matkustamoa. Jo etukeittiöstä huomasi uuden koneen tilan tunnun. Valoisa matkustamo kutsui kaikki omille paikoilleen.
”Joten laitan sen kokonaan pois päältä”, kuulutti kapteeni. Toimenpide oli mitä ilmeisimmin täsmälleen oikein arvioitu, sillä lennon laskeuduttua ja toimittajien päästyä nettiin mm. Twitter täyttyi A350:n ensimmäisellä matkustajalennolla mukana olleiden ottamista kuvista ja selfieistä. Kohti vuoristoa
Koneen pyrstökamera tarjosi rullauksen aikana matkustamoon upeat ja erilaiset näkymät (oikealla, klikkaa jutun kuvat suuremmiksi) verrattuna useimpiin muihin nykykoneisiin. Edellä rullanneen Airbus Militaryn A400M -sotilaskuljetuskoneen lähtökiidon jälkeen kapteeni Chandler lisäsi ns. flex-tehot Rolls-Royce Trent XWB -moottoreihin. Koneen ollessa erittäin kevyt, kiihtyvyys painoi matkustajat vasten penkkejään ja alkunousua sai seurata pyrstökameran erinomaisesta kuvakulmasta.
Konetta kävi tervehtimässä myös Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale. Koska kyseessä oli matkustajalento, hävittäjä ei voinut asettua muodostelmaan aivan siivelle vaan jäi 500 metrin turvaetäisyyden päähän.
Matkustamo tarjoaa mukavat tilat niin liikemies- kuin turistiluokassa. Koelentokoneen matkustamossa oli liikemiesluokassa neljä vierekkäistä paikkaa ja turistiluokassa yhdeksän. Matkustamon tilantuntu oli upea ja isot matkatavarahyllyt helpottavat huomattavasti matkustajien elämää. Kaikkiaan tunnin ja kymmenen minuutin lennon jälkeen Chandler laski koneuutuuden pehmeästi Toulousen kiitotielle 32L. Lentoposti.fi kiittää Airbusia ja koelentotiimiä upeasta #A350Xperience-lentokokemuksesta Koelento-ohjelma jatkuu tiukkana lähikuukausien ajan ja lentotuntimäärä lähestyy jo kahta tuhatta. Viides koelentokone liittyy ohjelmaan lähiviikkojen aikana. Suunnitelmien mukaan Airbus A350 XWB:n on määrä saada tyyppihyväksyntä vuoden kolmannella neljänneksellä. Ensimmäinen kone on määrä luovuttaa Qatar Airwaysille vuoden 2014 loppuun mennessä. Toisena asiakkaana koneita vastaanottaa Vietnam Airlines ja kolmantena Finnair. Suomalaisyhtiö on tilannut 11 konetta. Finnairista tulee ensimmäinen uuden konetyypin eurooppalaisoperaattori kun se vastaanottaa koneen numero MSN18.
Lue myös: Kesän 2014 tilanne koelennoista: A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää Lentoposti.fi valmistautuu Airbus A350 XWB -lennolle Toulousessa Artikkeli: A350 XWB - kohti taivasta
|
|||
Tosi hienoja kuvia! En malta odottaa Finskin ensimmäisiä A350:siä!