Suomen Ilmailuopiston (SIO) lentäjäkoulutus on pyritty mitoittamaan lentäjätarpeen mukaisesti, sillä toiminnan tavoitteena on turvata suomalaisen siviili-ilmailun ammattilentäjätarve. Ilmailuopisto tekeekin säännöllisesti selvityksiä lentäjätarpeesta yhteistyössä Suomessa toimivien lentoyhtiöiden kanssa. SIO kouluttaa nykyisin 30-40 oppilasta vuodessa ja parhaimmillaan vuodessa on koulutettu lähes 50 oppilasta. Nykyinen kurssikoko on 15-20 oppilasta ja kursseja alkaa kahdesti vuodessa. Yksityislentäjän lupakirjan ja yölentokelpuutuksen (PPL/NF) hankintaan varataan aikaa jopa kuusi kuukautta. Tämän jälkeen opiskelu alkaa Suomen Ilmailuopistolla Porissa noin kahden vuoden ajaksi. Koulussa oppilasmäärä on siis kokoajan 70-80 tienoilla. SIO:n tuoreimmassa syyskuussa 2013 päättyneessä oppilashaussa hakijoita oli hieman vajaa 900. Pudotusta edelliseen huippuun vuodelta 2009 on ollut noin 200 per hakukierros. SIO:n edellinen haku oli vuonna 2011. Usealla hakijalla on taustalla jo opintoja tai jopa tutkintoja muualta, etenkin tekniseltä alalta.
"Oppilasaines on monen haun osalta ollut yhtenevä siinä mielessä, että naispuolisia hakijoita on ollut suhteellisen vähän, 5-10 %, ja iso osa hakijoista on opiskellut tekniikkaa. Meneillään olevassa haussa DI-opintoja suorittaneita näyttää olevan vähemmän kuin ennen", tarkentaa Siivonen. Hakijoiden ensimmäinen seulonta suoritetaan perinteisellä paperikarsinnalla, jossa päähuomion saavat päättötodistuksen numerot. Huomiota kiinnitetään matematiikan, englanninkielen ja äidinkielen arvosanojen lisäksi myös mahdollisiin ilmailuharrastuksiin. Viimeisimmässä haussa osalle hakijoista annettiinkin mahdollisuus edetä pääsykokeiden seuraavaan vaiheeseen, mikäli heikkojen koulunumeroiden sijaan oli näyttöä ilmailuharrastuksista.
Tämän jälkeen oppilaat käyvät vielä AMC:n lääkärintarkastuksessa ennen lopullisia valintoja. Ensimmäinen erä valituista oppilaista aloittaa koulutuksen kesällä 2014. Viime aikoina noin kymmenen prosenttia valituista oppilaista on luopunut kurssipaikastaan eri syistä. Kurssin hinta on nykyisin 12 800 euroa.
Teoriasta taivaalle Suomen Ilmailuopistolla on omia lennonopettajia kymmenkunta ja lisäksi vastuuhenkilöt toimivat opettajina. Määrättyinä ajanjaksoina koulu käyttää ns. keikkaopettajia, kaikkiaan 2-3 henkilötyövuoden verran vuodessa. Päätoimisia teoriakouluttajia on yksi, ja lisäksi vastuuhenkilöt, lennonopettajat ja osa huoltohenkilöstöstä toimivat teoriaopettajina. Myös teoriakouluttajien joukossa on keikkaopettajia 1-2 henkilötyövuoden verran vuodessa.
Varsinainen arviolta kahden vuoden mittainen koulutusjakso alkaa Porissa teoriaopinnoilla sekä Cessna 152 -koneilla annettavalla yhtenäistämiskoulutuksella. Cessna-koneilla kerätään mm. 100 tuntia päällikkökokemusta. Teoriajaksolla opiskellaan mittarilentokelpuutuksen saamiseksi noin 200 teoriatuntia ja 50 tuntia lentokoulutusta, joista 35 tuntia suoritetaan lennonharjoittelulaitteella ja loput 15 oikealla lentokoneella.
Monimoottorikelpuutus ja Phenom EMB-500 tyyppikelpuutus pitää sisällään noin 75 teoriatuntia ja 35 tunnin lentokoulutuksen, joista 15 lennetään lentokoneella. Viimeisenä vaiheena käydään MCC-ohjaamoyhteistyökurssin 25 tunnin teoriajakso ja 20 tunnin lentokoulutus. Valtaosa annettavasta teoriaopetuksesta on perinteistä opettajan vetämää luokkahuonekoulutusta. Embraer EMB-500 Phenomin tyyppikoulutuksessa käytetään apuna tehtaan teettämää eLearning-ohjelmistoa. Aiemmin koulutuksessa käytettiin Beechcraft King Air -koneen Full Flight Simulatoria liikejärjestelmineen, joiden ei ole havaittu antavan lisäarvoa SIO:n koulutuksessa.
"Hyvin valikoidut oppilaat, huippukalusto ja SIO:n ammattitaito takaa, että SIO:sta valmistuneilla lentäjillä on parhaat edellytykset lentäjän tehtäviin”, kehaisee toimitusjohtaja Siivonen kouluaan. Suomen Ilmailuopistolla on myös valmius kouluttaa helikopteriohjaajia, mutta tämän hetken suunnitelmissa ei ole käynnistää uusia kursseja sen osalta. Tilannetta seurataan ja tarvittaessa voidaan järjestää uusi kurssi. SIO koulutti vuosina 2009-2011 kahdella kurssilla yhteensä 15 helikopterilupakirjaoppilasta CPL-lupakirjalle saakka. Ammattilentäjien koulutustoiminnan lisäksi SIO harjoittaa maksullista palvelutoimintaa, kuten koulutuspalveluiden myyntiä ja lentosimulaattorin vuokrausta lentoyhtiöille. Kattava koulutustarjonta pitää sisällään myös lennonopettajakoulutuksen sekä lupakirjan muuntokoulutuksen sotilaslentäjille.
Diamond Twin Star DA42 VI on nelipaikkainen ja kaksimoottorinen kone, jossa on moderni kuvaruutunäyttöihin perustuva Garmin G1000 -avioniikka. DA42 VI on vuonna 2012 esitelty versio, jossa uudet potkurit sekä parannettu aerodynamiikka. Tavoitteena on ottaa maaliskuussa 2014 vastaanotettavat Diamondit koulutuskäyttöön jo kevään 2014 aikana. Monimoottorivaiheen aikaistuminen tulee Ilmailuopiston mukaan jonkin verran vaikuttamaan koulutuksen jaksotukseen. Ilmailuopiston tavoitteena on arvioida nykyisen viiden Cessna-alkeiskoulukoneen uusimistarve Diamondien käyttöönoton jälkeen. Mahdollinen Cessna-kaluston korvaaminen alkaisi aikaisintaan vuonna 2016.
Ilmailuopiston tiloissa on myös useita lennonharjoittelulaitteita. Helikopteripuolen koulutusta annetaan Eurocopter EC135 FNPT2/FTD3/MCC-tasoisella lennonharjoituslaitteella. Laite hankittiin aikanaan suomalaisten HEMS-operaattoreiden koulutustarpeita varten ja se on ollut kovassa käytössä uusien tyyppi- ja mittarikoulutusten sekä myös vuotuisten kertauslentojen osalta.
Ilmailuopiston käytössä on yhä myös BE300 Full Flight Simulator, jonka myydään ulkopuolisille operaattoreille sekä ylläpidetään SIO:sta valmistuneiden oppilaiden kelpuutuksia tarkastus- ja koululennoin.
Lennonjohto rajoittaa ympäristöä enemmän Lentokoulutustoiminnan suurin rajoite on lennonjohdon aukioloajat, jotka noudattavat kaupallisen liikenteen tarpeita, eli Porissa Air100-yhtiön lentojen aikatauluja. Ongelma ei ole suuri, mutta aiheuttaa haasteita koulutuksen ollessa vilkkaimmillaan. Nykyisin lähilennonjohto on auki vaihtelevasti, se sulkeutuu esimerkiksi maanantaisin ja tiistaisin jo kello 18.15. Lentomelun suhteen SIO:lla ei ole ongelmia valituksien määrä huomioiden.
Lentokoulutuksessa on käytössä erilaisia harjoitusalueita VFR-, IFR- ja JET-lentotoiminnan tarpeisiin. Suurimmat alueet on muodostettu juuri suihkukonetoimintaa varten ja ne noudattelevat Porin lähestymisalueen rajoja.
Ruuhkaisessa tilanteessa on myös mahdollista käyttää myös Tampere-Pirkkalan lentokentän harjoitusalueita. Tuleva ilmatilauudistus tulee muuttamaan käytettäviä harjoitusalueita jonkin verran. SIO:n vuotuinen koulutusmäärä on lentokoneilla noin 7000 tuntia ja synteettisin harjoituslaittein noin 5000 tuntia. Teoriakoulutusta annetaan noin 1500 tunnin verran. Suomen Ilmailuopisto Oy:n omistavat Suomen valtio (49,5 %), Finnair Oyj (49,5 %) ja Porin kaupunki (1 %). Lue myös:
|
|||