Estonian upotessa yöllä lähistöllä oli valmiudessa neljä helikopteria. Suomessa päivystivät Super Puma Turussa (etäisyys 60 NM) ja AB 412 Helsinki-Malmilla (120 NM) sekä Ruotsissa Vertol Bergassa (95 NM) ja Super Puma Visbyssä (170 NM). Lisäksi kauempana oli päivystyskoptereita Rovaniemellä, Ronnebyssä sekä Sävessä.
Keulavisiirin irrottua kovan merenkäynnin seurauksena Estonia lähetti ensimmäisen hätäkutsun kello 1.21. Pelastustoimet käynnistettiin meripelastusjohtokeskus MRCC Turussa kello 1.26. Ensimmäisenä ilmaan nousi Turusta kello 2.30 Rajavartiolaitoksen Aerospatiale AS332L1 Super Puma OH-HVG. Se saapui onnettomuusalueelle kello 3.05. Miehistöllä ei ollut vielä tarkempaa tietoa tilanteesta. Tavoitteena oli siten etukäteissuunnitelman mukaisesti pelastaa ensin vedessä olijat ja sitten pelastuslautoille päässeet. Kopteri etsi 20 metrin korkeudessa eloonjääneitä vedestä noin kymmenen minuuttia mutta heitä ei nähty. Meressä kellui satoja tyhjiä pelastusliivejä. Miehistö päätti siirtyä pelastamaan lautoille päässeitä.
Tuulen ajamien pelastuslauttojen tarkistaminen ja henkiinjääneiden nostaminen onnistuivat olosuhteisiin nähden hyvin. Työtä hidasti se, että osa katetuista lautoista oli tyhjiä, mutta silti niillä piti käydä varmistamassa tilanne. Ruotsista paikalle saapuneet Aerospatiale Super Puma (kello 3.50) ja Boeing Vertol (4.00) liittyivät pelastusoperaatioon seuraavaksi. Toinen ruotsalainen Super Puma lensi alueelle kello 4.40. Ensimmäisenä pelastustoimet aloittanut HVG tarkasti neljä pelastuslauttaa ja nosti niiltä neljä ihmistä. Heidät siirrettiin lähistölle saapuneelle M/S Silja Symphonylle. Kopterin miehistö huomasi toiminnan raskauden pintapelastajan väsyessä ja siten se lensikin kello 4.45 takaisin Turkuun tankkaamaan ja hakemaan toista pinturia.
Helsinki-Malmilta kello 3.30 lähtenyt ja kello 5.32 alueelle saapunut Agusta Bell AB 412 OH-HVD pelasti vielä 7 henkilöä. Tämän jälkeen koptereiden tehtäväksi alkoi vähitellen tulla menehtyneiden nostaminen merestä, vaikka eloonjääneitäkin vielä löytyi.
Pelastusoperaation johtokeskus perustettiin Silja Europalle. Sille lennätettiin kopterilla toimintaa koordinoimaan Rajan lentäjä. Käsiradioiden rajallinen kantavuus vaikeutti toimintaa ja esimerkiksi Rajavartioston Piper Navajoa käytettiin linkkikoneena yhteyksissä mantereelle. Kovassa merenkäynnissä ainoastaan suomalaiset HVG ja HVD pystyivät laskeutumaan autolautoille. Tämä nopeutti niiden pelastustoimintaa merkittävästi. Muut kopterit kuljettivat merestä nostamiaan pelastuneita Utön saarelle tai mantereelle. Kylmissä olosuhteissa tapahtuvissa meripelastusoperaatioissa nopeus ratkaisee. Ensimmäisenä paikalle ehtinyt Super Puma pelastikin yhteensä 44 ihmistä Estonian pelastusoperaatioon osallistui päivän mittaan yhteensä 25 helikopteria Suomesta, Ruotsista, Tanskasta (Sea King) ja Virosta (Mi-2). Kaikkiaan merestä pelastettiin elossa 137 ihmistä. Heistä 111 oli miehiä. Kopterien osuus oli 104 pelastettua. Loput nostettiin alueelle pysähtyneisiin autolauttoihin. T.T.
|
|||