Terminaalilaajennuksen tarkkaa käyttöönottopäivää ei kerrota, sillä tarkoituksena on korjata testipäivänä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Muutamien viikkojen sisällä alue kuitenkin otettaneen käyttöön aivan aikataulussa ja budjetissa. Kyseessä on osa Helsinki-Vantaan 900 miljoonan euron kehittämishanketta.
Uudessa terminaalissa on leimaavana piirteenä läpinäkyvyys. Pitkänomaisen rakennuksen kummatkin seinäpinnat ovat lasia ja näin vuodenajat tulevat lähelle saapuvia matkustajia. Päätyyn tuo mielenkiintoisen lisän viistetty seinäosuus (alla, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi).
Läpinäkyvyyden ohella toinen keskeinen uutuus laajennuksessa on lähtevien ja tulevien matkustajavirtojen erottaminen eri kerroksiin. Matkaan lähtevät odottavat koneeseen pääsyä alatasolla. Saapuvat nousevat heti matkustajasiltojen jälkeen liukuportailla tai hissillä toiseen kerrokseen. Siellä he kävelevät ensi vuoden lopussa valmistuvalle Plaza-alueelle, johon tulee turvatarkastus Schengen-alueelle saapuvia vaihtomatkustajia varten. Toisen kerroksen käytävällä on Helsinki-Vantaan ensimmäinen liukukäytävä, joka on 50 metriä pitkä (kuvassa alla).
ThyssenKruppin valmistamat 25 000 kiloa painavat ajettavat sillat osaavat mm. huomioida automaattisesti oven reunan painumisen alemmaksi kun koneen kuormaus etenee ja paino kasvaa. Kahden putken ratkaisu mahdollistaa laajarunkokoneen kuormaamisen niin, että etuovesta menevät business-luokan matkustajat. Turistissa lentävät siirtyvät toista siltaa pitkin koneeseen keskiovesta. Tämä nopeuttaa kuormausprosessia. Tällaisia kahden sillan portteja on Helsinki-Vantaalla nyt kolme. Kun Finavia julkaisi ilmoituksen testipäivästä ja kertoi haluavansa vapaaehtoisia koematkustajia, kiinnostus osoittautui valtavaksi. Ensimmäisenä päivänä tuli 1000 hakemusta ja kolmessa päivässä niitä oli kertynyt 5000. Vain 200 valittiin. Mukaan pyrittiin saamaan erityisryhmien edustajia.
Boardauksen realismia ehkä vähensi hieman se, että matkustajilla ei ollut mukana käsimatkatavaroita. Samaten he eivät olleet laittaneet check-inissä laukkuja ruumaan. Uudessa terminaalilaajennuksessa ei ole mitään uutta matkatavaroiden käsittelyyn liittyvää, joten tätä toimintoa ei tällä kertaa kokeiltu. Testipäivänä matkustajasiltaan 54 hinattiin Finnairin Airbus A330 (OH-LTS). Luvassa oli "lento" AY9655 Amsterdamiin.
Luvassa oli harvinainen mahdollisuus päästä kiertoajelulle lentokenttäalueella. Busseista siirryttiin takaisin terminaaliin ja testattiin vielä saapuvien matkustajien reittiä liukukäytävineen. Päivän osallistujille oli jaettu arviointilomakkeet, joissa esitettiin erilaisia kysymyksiä uuden terminaaliosan toimivuudesta. Vastausten perusteella voidaan vielä kehittää ratkaisuja ennen käyttöönottoa.
Uudessa terminaaliosassa ei ole muita palveluita kuin WHSmithin kioski. Alue koostuu lähinnä odotusalueista. Sisustuksessa on käytetty suomalaista designiä. Finnairin Aasian liikenteen myötä terminaalilaajennuksesa on huomioitu myös kiinalaisten matkustajien tarpeet. Siten kuumaa vettä on saatavissa termospulloihin tankattavaksi. Eteläsiiven (oikeammin kaakkoissiipi) pinta-ala on 8365 neliömetriä, tilavuus 42 672 kuutiometriä ja pituus 178 metriä. Lasijulkisivua on 4500 neliömetriä. Teksti ja kuvat: Tero Tuominen
|
|||