200 testimatkustajaa koeponnisti Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen eteläsiiven kaksoissillat

terminaalilaajennus_0717_16Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennushankkeeseen kuuluva ns. eteläsiipi alkaa olla vamis otettavaksi käyttöön. Torstaina 6. heinäkuuta 200 testimatkustajaa valloitti terminaalin uuden siiven ja siirtyi kaksiosaisen matkustajasillan kautta Finnairin Airbus A330 -koneeseen. Tällä kuormituksella kaikki näytti toimivan ilman ongelmia.

Terminaalilaajennuksen tarkkaa käyttöönottopäivää ei kerrota, sillä tarkoituksena on korjata testipäivänä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Muutamien viikkojen sisällä alue kuitenkin otettaneen käyttöön aivan aikataulussa ja budjetissa. Kyseessä on osa Helsinki-Vantaan 900 miljoonan euron kehittämishanketta.

terminaalilaajennus_0717_4Laajennusosan rakennustyöt käynnistyivät tammikuussa 2016 ja peruskivi muurattiin 25. huhtikuuta. Terminaalin ja asematasolaajennusten alta purettiin useita rakennuksia ja lentokonehalleja. Lisäksi louhittiin pois suuri kallioalue.

Uudessa terminaalissa on leimaavana piirteenä läpinäkyvyys. Pitkänomaisen rakennuksen kummatkin seinäpinnat ovat lasia ja näin vuodenajat tulevat lähelle saapuvia matkustajia. Päätyyn tuo mielenkiintoisen lisän viistetty seinäosuus (alla, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi).

terminaalilaajennus_0717_11Terminaalilaajennuksen katseenvangitsijana toimii Terminaali 1:stä siirretty Stefan Lindforsin  sudenkorentoa muistuttava Concorde-teos.

Läpinäkyvyyden ohella toinen keskeinen uutuus laajennuksessa on lähtevien ja tulevien matkustajavirtojen erottaminen eri kerroksiin. Matkaan lähtevät odottavat koneeseen pääsyä alatasolla. Saapuvat nousevat heti matkustajasiltojen jälkeen liukuportailla tai hissillä toiseen kerrokseen.

Siellä he kävelevät ensi vuoden lopussa valmistuvalle Plaza-alueelle, johon tulee turvatarkastus Schengen-alueelle saapuvia vaihtomatkustajia varten. Toisen kerroksen käytävällä on Helsinki-Vantaan ensimmäinen liukukäytävä, joka on 50 metriä pitkä (kuvassa alla).

terminaalilaajennus_0717_1Uuden terminaalin porteilla on kaksiputkiset matkustajasillat, jotka pystyvät liikkumaan laajalla alueella. Ne ovat ns. ADB-tyyppisiä (Apron Drive Bridge) eli ajettavaa mallia.

ThyssenKruppin valmistamat 25 000 kiloa painavat ajettavat sillat osaavat mm. huomioida automaattisesti oven reunan painumisen alemmaksi kun koneen kuormaus etenee ja paino kasvaa.

Kahden putken ratkaisu mahdollistaa laajarunkokoneen kuormaamisen niin, että etuovesta menevät business-luokan matkustajat. Turistissa lentävät siirtyvät toista siltaa pitkin koneeseen keskiovesta. Tämä nopeuttaa kuormausprosessia. Tällaisia kahden sillan portteja on Helsinki-Vantaalla nyt kolme.

Kun Finavia julkaisi ilmoituksen testipäivästä ja kertoi haluavansa vapaaehtoisia koematkustajia, kiinnostus osoittautui valtavaksi.

Ensimmäisenä päivänä tuli 1000 hakemusta ja kolmessa päivässä niitä oli kertynyt 5000. Vain 200 valittiin. Mukaan pyrittiin saamaan erityisryhmien edustajia.

terminaalilaajennus_0717_7Testimatkustajat kävivät läpi normaalin lentomatkustukseen liittyvän tien turvatarkastuksista rajatarkastukseen, odotukseen porttialueella ja siitä koneeseen siirtymisen. Päivää varten oli tulostettu jopa Boarding passit. Oikeista matkustajista testimatkustajat erotti keltaisista huomioliiveistä.

Boardauksen realismia ehkä vähensi hieman se, että matkustajilla ei ollut mukana käsimatkatavaroita. Samaten he eivät olleet laittaneet check-inissä laukkuja ruumaan. Uudessa terminaalilaajennuksessa ei ole mitään uutta matkatavaroiden käsittelyyn liittyvää, joten tätä toimintoa ei tällä kertaa kokeiltu.

Testipäivänä matkustajasiltaan 54 hinattiin Finnairin Airbus A330 (OH-LTS). Luvassa oli "lento" AY9655 Amsterdamiin.

terminaalilaajennus_0717_6Finnairin henkilökunta tarkasti lähtöportilla matkustajien boardarit ja he siirtyivät koneeseen. Lentomatka päättyi kuitenkin nopeasti, sillä koneesta siirryttiin takaportaiden kautta asematasolle ja siellä odottaviin linja-autoihin.

Luvassa oli harvinainen mahdollisuus päästä kiertoajelulle lentokenttäalueella. Busseista siirryttiin takaisin terminaaliin ja testattiin vielä saapuvien matkustajien reittiä liukukäytävineen.

Päivän osallistujille oli jaettu arviointilomakkeet, joissa esitettiin erilaisia kysymyksiä uuden terminaaliosan toimivuudesta. Vastausten perusteella voidaan vielä kehittää ratkaisuja ennen käyttöönottoa.

terminaalilaajennus_0717_12Kysymyksissä käsiteltiin esimerkiksi WiFi:n toimintaa, latauspisteitä, opasteiden riittävyyttä, terminaalin lämpötilaa, ilmanlaatua ja avustettavien matkustajien reittiä lähtöportille. Myös rakennustöiden viimeistelystä pyydettiin arvioita.

Uudessa terminaaliosassa ei ole muita palveluita kuin WHSmithin kioski. Alue koostuu lähinnä odotusalueista. Sisustuksessa on käytetty suomalaista designiä.

Finnairin Aasian liikenteen myötä terminaalilaajennuksesa on huomioitu myös kiinalaisten matkustajien tarpeet. Siten kuumaa vettä on saatavissa termospulloihin tankattavaksi. 

Eteläsiiven (oikeammin kaakkoissiipi) pinta-ala on 8365 neliömetriä, tilavuus 42 672 kuutiometriä ja pituus 178 metriä. Lasijulkisivua on 4500 neliömetriä. Teksti ja kuvat: Tero Tuominen

terminaalilaajennus_0717_15

terminaalilaajennus_0717_10

terminaalilaajennus_0717_3

terminaalilaajennus_0717_2

terminaalilaajennus_0717_5

terminaalilaajennus_0717_8

terminaalilaajennus_0717_9