Perjantaina 16.12.2011 tuli kuluneeksi 75 vuotta siitä, kun Ilmavoimien Tuisku-kaksitaso laskeutui ensimmäisenä koneena vielä keskeneräiselle Helsingin lentoasemalle Malmin Tattarisuolla. Samana päivänä kenttä avautui myös reittiliikenteelle, kun ruotsalaisen AB Aerotransportin Junkers Ju-52 "Södermanland" saapui Tukholmasta Turun kautta Helsinkiin. Kentän avaamisella oli kansainvälistyvälle nuorelle kansakunnalle suuri merkitys. Kelirikkokausien vaivaamasta vesilentotoiminnasta siirryttiin maalentokentille, ja samalla alkoi pääkaupungin säännöllinen ympärivuotinen lentoliikenne. Kesti kuitenkin vielä puolitoista vuotta, ennen kuin Malmin kenttä oli lopullisesti valmis. Arkkitehtonisesti poikkeuksellisen upean lentokentän juhlallisia avajaisia vietettiin 15.5.1938. 75 vuoden aikana Malmin lentoasema ei ole ilmeeltään merkittävästi muuttunut. Edelleen toimivana lentokenttänä se on kansainvälisesti poikkeuksellisen alkuperäisenä säilynyt ilmailuympäristö kaupallisen lentoliikenteen varhaisilta vuosilta. Autenttisena 30-luvun suurlentoasemana Malmi on kirjattu kiitoteineen valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon. Samoin lentoasema on valittu kansainvälisen DoCoMoMo-työryhmän Suomen kohdeluetteloon sekä kaksi kertaa World Monuments Fundin ylläpitämälle maailman 100 uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle. Nykyisin Malmin lentoasema on Suomen suurin ja perinteikkäin siviiliammattilentäjien koulutuskeskus.
|
|||