Air France vähentää kaukoliikennekapasiteettiaan 10 prosentilla - jopa 2900 työpaikkaa vaarassa

AF_KLM_noseAir France poistaa 14 kaukoliikennekonetta liikenneohjelmastaan osana päivitettyä Perform 2020 -suunnitelmaansa yhtiön uudelleenjärjestelyistä. Laivaston pieneneminen tarkoittaa jopa 2900 työntekijän ylimäärää.

Air France ei onnistunut neuvottelemaan työntekijäliittojensa kanssa uusia kannattavan kasvun mahdollistavia sopimuksia. Ranskalaisyhtiö ilmoitti 5. lokakuuta ryhtyvänsä vaihtoehtoisiin toimiin kaukoliikennelaivastonsa uudelleenjärjestämiseksi.

"Pahoittelemme, että emme päässeet sopimuksiin Air Francen lentomiehistöjä edustavien liittojen kanssa. Yhtiön suunnan muuttaminen voi toteutua vain työntekijöiden avulla. Air Francen johto on avoin uusille neuvotteluille liittojen kanssa koska tahansa. Teemme kaikkemme varmistaaksemme Air Francen tulevaisuuden ja kasvun", kommentoi Air France - KLM:n hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Alexandre de Juniac.

Tuoreen suunnitelman mukaan Air France vähentää kaukoliikennekapasiteettiaan noin 10 prosentilla vuosien 2015 ja 2017 välillä. Päätös laskee Air France - KLM:n liikenttä kahdella prosentilla odotetun kolmen prosentin kasvun sijaan.

Päätös tarkoittaa viiden kaukoreitin lopettamista ja kaikkiaan 35 viikkovuoron poistumista vuoteen 2017 mennessä. Muutokset tehdään reiteillä joissa tappiot ovat suurimmat eli Aasiassa ja Lähi-idässä. Kaupalliset vaikutukset ovat kuitenkin hyvin pienet yhteistyökumppaneiden lentojen myötä.

Kaukoliikennelaivastoa supistetaan 14 koneen verran nykyisestä 107 kaukoliikennekoneesta kesään 2017 mennessä. Jatkossa yhtiö operoi siis 93 koneen kaukoliikennelaivastolla. Supistaminen tehdään nopeuttamalla Airbus A340 -koneiden poistumista laivastosta, jonka lisäksi niitä korvaamaan suunniteltuja Boeing 787 Dreamlinereita ei oteta käyttöön. Vaikutuksiltaan päätöksen arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Konemäärän supistaminen johtaa jopa 2900 työntekijä ylimäärään. Heistä noin 300 on lentäjiä, 900 matkustamohenkilökuntaa ja 1700 maahenkilökuntaa.

Air France - KLM pitää edelleen kiinni aiemmin ilmoitetuista Perform 2020 -suunnitelman talousluvuista vuoteen 2017 saakka. Yksikkökustannuksia painetaan alas vuosien 2015-2017 aikana 1,5 prosenttia ja odotuksena on positiivinen kassavirta.

Lue myös: