Alitalia rahapulassa -uusi strategia uhattuna

IMG_2061aAlitalian heinäkuussa 2013 julkistaman uuden strategian toteuttaminen on vaarassa yhtiön rahoituskriisin takia. Yhtiön hallitus tarvitsee osakkeenomistajilta ja rahoittajilta 100 miljoonan euron pääomanlisäyksen sekä 55 miljoonan euron lainan. Pelastajaksi odotetaan Air France-KLM yhteenliittymää, jonka odotetaan lisäävän omistustaan italialaisyhtiöstä.

Alitalia on kulkenut rahoituskriisistä toiseen ja osakkeenomistajat kokoontuvat jälleen kerran 14. lokakuuta selvittämään rahoitustilannetta. Vuoden ensimmäinen puolikas jäi vahvasti 294 miljoonaa euroa tappiolle. Edellisvuoden saman ajanjakson aikaan tulos oli 201 miljoonaa euroa tappiollinen. Kuluja kasvattivat yli 60 miljoonalla eurolla lentokenttä-, melu- ja lennonjohtomaksut sekä ETS-päästökauppakulut. Liikevaihto kasvoi edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna 4 prosenttia 1687 miljoonaan euroon.

Alitalia kuljetti ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana 10,7 miljoonaa matkustajaa täyttöasteen ollessa 73 prosenttia. Yhtiön 141 lentokoneen laivasto on yksi Euroopan moderneimmista noin seitsemän vuoden keski-iällään.

Alitalia Airbus A320Alitalian uuden strategian nelivuotissuunnitelman mukaan vuoden 2013 jälkimmäisen puoliskon EBIT:in on määrä nousta positiiviseksi ja vuonna 2014 pitäisi päästä nollatulokseen. Vuosien 2015 ja 2016 aikana tuottojen pitäisi olla positiivisia.

Yhtiö pyrkii saamaan sijoittajilta 55 miljoonan euron lainan ja kasvattaa taloudellisia resurssejaan 300 miljoonalla eurolla joulukuuhun 2013 mennessä.

Pankkilähteiden mukaan Alitalia tarvitsisi jopa 500 miljoonan euron rahoituksen toimintansa jatkamiseen ja investoidakseen kaukoliikenteeseen.


Uusi suuryhtiö Euroopaan?

Air France-KLM pitää mahdollisena omistusosuutensa lisäämistä Alitaliassa, jonka se näkee parhaaksi vaihtoehdoksi uudistaa tappiota tekevä Alitalia.  Alitalian osakkeenomistajat ja Italian hallitus uskovat, että AF-KLM nostaisi omistusosuuttaan yhtiössä nykyisestä 25 prosentista ja jopa ottaisi koko yhtiön haltuunsa. Edessä olisi kuitenkin raju pitkän aikavälin säästöohjelma eikä mikään pelkkä rahansyöttäminen tappiolliseen yhtiöön.

AF_KLM_noseAF-KLM:n ehdot omistusosuuden lisäämiseen ovat kuitenkin tiukat ja eri pankkilähteiden mukaan yhtiö ei olisikaan valmis sijoittamaan 100 miljoonaa euroa Alitaliaan. Tämä vielä varmistamaton tieto vaikeuttaa Alitalian tilannetta entisestään ja aika on käymässä vähiin jälleen kerran. Italialaisomistajien mukaan AF-KLM olisi tervetullut lisäämään omistustaan mutta maan tarpeet lentoliikenteen suhteen on täytettävä ensin.

Alitalian mahdollinen siirtyminen AF-KLM:n haltuun loisi Eurooppaan todellisen suurpelurin. Kolikon kääntöpuoli on tuleva strategia eli aikooko uusi omistaja jatkaa Alitalian suunnitelmia rakentaa Roomasta kansainvälisen liikenteen solmukohta vai kuihtuisiko Italian ylpeys syöttämään omistajansa solmukohtiin huomattavasti pienempänä. Alitalia on vahva kaukoliikenteensä kanssa Afrikassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Pohjois-Amerikassa, joka kuitenkin toisi hyvän lisän AF-KLM:n verkostoon.

AF-KLM:n ei kaikesta huolimatta uskota antavan Alitalian kaatua, koska se toisi lisää kilpailua markkinoille. Kiinnostuneita ostajia löytyy myös Kiinasta, Venäjältä ja Arabiemiraateista mutta konkreettisia tarjouksia ei ole esitetty.

Lue myös: