Alitalian hallitus hyväksyi tarkennetun strategiasuunnitelman, joka perustuu entistä tiukempaan varainhoitoon ja kilpailukyvyn parantamiseen kustannusten laskulla. Yhtiö suunnittelee laivastokoon pienentämistä ja koneiden käytön tehostamista. Air France-KLM ei aio osallistua yhtiön rahoittamiseen. Alitalia aikoo tehostaa lentokoneidensa päivittäistä käyttöä vähentämällä konemäärä ja operoimalla jatkossakin samat lennot kuin vuonna 2013. Tarkoituksena on samanaikasesti lisätä kansainvälisiä sekä mannertenvälisiä lentoja. Lisäksi hallitus päätti siirtää rahoituspaketin takarajaa 27. marraskuuta saakka. Osakkeenomistajilla on mahdollisuus osallistua pääoman kasvattamiseen, joka hyväksyttiin lokakuun puolivälissä. Alitalian hallitus hyväksyi tuolloin 500 miljoonan euron pelastussuunnitelman. Rahoituksesta 300 miljoonaa on määrä olla osakkeenomistajien pääoman lisäystä ja 200 miljoonaa erilaisia lainoja. Alitaliasta 25 prosenttia omistava Air France-KLM aikoo pitää kiinni omistuksestaan mutta ei ole tämäpäiväisen ilmoituksensa mukaan osallistumassa yhtiön lisärahoittamiseen. AF-KLM:n mukaan suunnitelma on askel oikeaan suuntaan mutta Alitalian johto ei edelleenkään ole tehnyt tarvittavia taloudellisia uudelleenjärjestelyitä. Uusi liiketoimintasuunnitelma julkaistiin heinäkuussa 2013 lähi- ja kaukoliikenteen osalta vuosille 2013-2016. Yhtiön oli määrä keskittää lentojaan kolmelle pääkentälle ja haalia lisärahoitusta. Suunnitelmissa oli tuolloin myös kaukoliikenteen kasvattaminen ja lentojen aloittaminen Helsinki-Vantaalle. Yhtiön strategian mukaan vuoden 2013 jälkimmäisen puoliskon EBIT:in on määrä nousta positiiviseksi ja vuonna 2014 pitäisi päästä nollatulokseen. Vuosien 2015 ja 2016 aikana tuottojen pitäisi olla positiivisia.
|
|||