Alitalia julkisti uuden liiketoimintasuunnitelman lähi- ja kaukoliikenteen osalta vuosille 2012-2016. Yhtiö keskittää lentojaan kolmelle pääkentälle ja haalii lisärahoitusta. Suunnitelmissa on kaukoliikenteen kasvattaminen ja lentojen aloittaminen Helsinki-Vantaalle.
Uuden nelivuotissuunnitelman mukaan vuoden 2013 jälkimmäisen puoliskon EBIT:in on määrä nousta positiiviseksi ja vuonna 2014 pitäisi päästä nollatulokseen. Vuosien 2015 ja 2016 aikana tuottojen pitäisi olla positiivisia. Yhtiö pyrkii saamaan sijoittajilta 55 miljoonan euron lainan ja kasvattaa taloudellisia resurssejaan 300 miljoonalla eurolla joukuuhun 2013 mennessä. Alitalia keskittää kotimaan ja ulkomaanliikenteensä toiminnot Rooman Fiumicinoon, Milanon Linateen ja Malpensaan. Uudet kansainväliset yhteydet Linatesta vähentävät yhtiön lentoja Roomasta. Suunnitelmien mukaan yhtiö on avaamassa lukuisia uusia kohteita Milanon Linaten kentältä Eurooppaan. Uudet yhteydet ovat lennnot Kööpenhaminaan, Budapestiin, Wieniin, Tukholmaan, Helsinkiin, Maltalle, Tallinnaan, Prahaan ja Warsovaan. Milanon Malpensasta tarjotaan lentoja EU:n ulkopuolella Kairoon, Tunisiin Moskovaan ja Tiranaan. Uusia kohteita avataan myös Roomasta ja mahdollisina toteutuvina yhteyksinä yhtiö mainitsee lennot Nürenbergiin, Lviviin, Bordeauxiin, Skopjeen, Zagrebiin, Sarajevoon, Ankaraan, Marrakechiin, Misurataan, Minskiin, Baseliin, Marsseilleen, Rostoviin, Pristiinaan, Damaskokseen ja Erbiliin. Kaukoliikenteen osalta toimintaa laajennetaan uusilla viikkovuoroilla olemassaoleviin kohteisiin ja vahvistetaan nykyisiä kumppanuuksia. Yhtiö vastaanottaa kuusi uutta kaukoliikennekonetta vuoteen 2016 mennessä. Suunnitelman mukaan yhtiö uudistaa kymmenen A330-koneensa konfiguraation ja koneiden on määrä olla valmiina vuoteen 2014 mennessä. Uusia kaukoliikennekohteita avataan ja niiden lähdöt keskitetään Roomaan, Malpensaan ja Venetsiaan. Talvikausilla 2014 ja 2016 avataan uudet yhteydet Roomasta Nairobiin, Seouliin, Santiagoon, San Franciscoon, Johannesburgiin. Malpensasta Shanghaihin, Abu Dhabiin ja Osakaan. Venetsiasta avataan suora yhteys Tokioon. Aironella tulee olemaan neljä liikenteen solmukohtaa: Catania, Palermo, Venetsia ja Pisa kotimaan ja ulkomaanliikenteeseen. Yhtiö tuodaan myös entistä lähemmäs Alitalian brändiä. Alitalia pyrkii erityisesti kasvattamaan markkinaosuuksiaan ulkomailla ja erityisesti alueilla joilla on iso merkitys Italialle kuten Kanada, Yhdysvallat, Brazilia, Argentina, Uruguay, Etelä-Afrikka ja Australia. Samanaikaisesti yhtiö vahvistaa reittiverkostoaan Euroopassa ja kasvattaa matkustajavirtoja Italiaan työ- ja lomamatkalaisten osalta. Kasvua tehdään yhdessä allianssikumppaneiden ja codeshare-sopimusten avulla.
|
|||