airBaltic ja Airbus ovat vahvistaneet latvialaisoperaattorin käyttävän kymmenen A220-300 -koneen osalta tilausoptiot, jotka sisältyivät vuonna 2023 tehtyyn lentokonetilaukseen. airBaltic tilasi vuoden 2023 Dubai Airshowssa 30 A220-300 -konetta ja sopi 20 koneen optioista. airBaltic vahvistaa optioiden myötä sitoutumistaan A220-koneisiin ja yhtiön tavoitteena on lentää lähes 100 koneen laivastolla vuoteen 2030 mennessä. Nyt airBalticilla on vahvistetut tilaukset jo 90 A220-300 -koneesta. Nyt käytössä on jo 48 konetta ja ne tekevät airBalticista maailman suurimman A220-300 -operaattorin. "airBaltic aikoo ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa lentää lähes sadan A220-300 -koneen laivastolla ja nyt käytetyt optiot ovat seuraava askel siihen suuntaan. Vuosien mittaan tämä lentokonetyyppi on osoittanut toimintakykynsä ja arvonsa - se on ollut toimintamme selkäranka ja sillä on ollut keskeinen rooli airBalticin kansainvälisessä menestystarinassa. Käyttämällä optiot vahvistamme vankkumatonta tukeamme ja luottamustamme A220-koneohjelmaan ja odotamme innolla laivastomme laajentumista tulevina vuosina", sanoi airBalticin toimitusjohtaja Martin Gauss. Seuraavat neljäkymmentä A220-300 -konetta on määrä toimittaa airBalticille vuodesta 2026 alkaen. Kuluvan vuoden loppuun mennessä airBalticin A220-laivaston odotetaan kasvavan 50 lentokoneeseen. Airbus A220 -kone on Bombardierin kehittämä kapearunkokone ja lentokoneohjelma tunnettiin aiemmin nimellä Cseries. airBaltic oli vuonna 2016 avausasiakas A220-300 -koneille ja toukokuusta 2020 lähtien operaattori on lentänyt omassa laivastossaan ainoastaan A220-300 -koneilla. Tähän mennessä airBaltic on kuljettanut Airbus A220-300 -koneillaan jo yli 13 441 000 matkustajaa. Kaikkiaan yhtiö on lentänyt konetyypillä yli 150 000 lentoa ja 328 000 lentotuntia. Airbus A220-300 on airBalticin mukaan ylittänyt yhtiön odotukset ja tarjoaa paremman suorituskyvyn, polttoainetehokkuuden ja mukavuuden sekä matkustajille että henkilökunnalle. Myös matkustuskokemuksen kerrotaan olevan erinomainen, sillä koneessa on leveämmät istuimet, suuremmat ikkunat, enemmän käsimatkatavaratilaa matkustamossa sekä parannetut wc-tilat. airBaltic on tuomassa koneisiinsa myös nopean Starlink-nettiyhteyden. A220-koneissa on kuitenkin ollut merkittäviä moottorihuolia, jotka ovat pakottaneet myös airBalticin vuokraamaan ulkopuolista kalustoa paikkaamaan lentokonevajetta. Syynä ovat olleet moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn kyky täyttää sitoumuksensa PW1000G-moottorihuoltojen sovituista aikatauluista. Moottorihuollot ovat venyneet jopa kahdeksan kuukauden mittaisiksi eikä airBalticilla ole käytössään tarpeeksi varamoottoreita. Lue myös:
|
|||