Latvialainen airBaltic vuokraa ylijäämäkapasiteettia muille lentoyhtiöille koronaviruspandemian ja Ukrainan sodan aiheuttamien negatiivisten vaikutusten seurauksena. airBalticilla on jo sopimukset yhdeksän A220-300 -koneen vuokraamisesta SAS:lle ja Eurowingsille. Venäjän ja Ukrainan lentojen perumisen jälkeen tarjolla on vuokrattavaksi vielä kahden koneen leasingratkaisu. AirBaltic odottaa matkustuskysynnän kasvavan Euroopassa, mutta lyhyellä aikavälillä nykytilanne aiheuttaa yhtiölle haasteita. Merkittävästi odotettua alemman kysynnän seurauksena airBaltic on hakenut kapasiteetilleen käyttöä jälleen myös ns. ACMI-operoinnista (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) muille lentoyhtiöille. Vuonna 2021 airBaltic lensi kaikkiaan 94 reittiä, kun edellisvuonna sen verkostossa oli 76 eri reittiä. AirBaltic arvio kuljettavansa vuoden 2022 aikana hitaimman toipumisen mallissa vain noin 65% pandemiaa edeltävistä matkustajamääristä. Myös kova lentopolttoaineen hinta tuo omat haittavaikutuksensa yhtiölle. Hinta on ennätyskorkealla, kun tonnihinta on jo noin 1050 Yhdysvaltain dollaria ja dollarin ja euron vaihtokerroin on 1,1. Vuonna 2021 airBaltic teki wetlease-sopimuksia eli miehistön ja koneiden sisältävän vuokrasopimuksia norjalaisen Flyrin sekä SAS:n ja Lufthansan tytäryhtiö Eurowingsin kanssa talvikaudelle 2021/2022. Loppuvuodesta 2021 airBalticilla oli keskimäärin kolme konetta ulosvuokrattuna per kuukausi. Näiden sopimusten pohjalle rakentuu myös ACMI-operaatioiden kasvattaminen kesäaikataulukaudelle 2022, jolloin jo kaikkiaan yhdeksän A220-koneen kapasiteetti on vuokrattu ulos. Tavoitteena on löytää asiakas myös kahdelle muullekin koneelle, jotka vapautuivat keskeytyneiltä Ukrainan ja Venäjän lennoilta. Niiden osalta neuvottelut ovat vielä kesken. airBaltic pyrkii siis vuokraamaan kaikkiaan 11 A220-koneen kapasiteetin muiden lentoyhtiöiden joustavan kasvun tarpeisiin täyttääkseen omat ACMI-operaatioiden tulostavoitteensa. Koneita arvioidaan vuokrattavan seuraavan kahden tai kolmen vuoden ajaksi. airBaltic hakee samalla myös kasvua ja avaa joulukuussa 2021 antamansa ilmoituksen mukaisesti toukokuussa 2022 yhtiön ensimmäisen liikenteen solmukohdan Baltian ulkopuolella Suomeen. Latvialaisoperaattori avaa Tampere-Pirkkalasta Riian lisäksi suorat lennot kuuteen kohteeseen Euroopassa. Yhteistyössä SAS:n kanssa lentoja on tarjolla Tampere-Pirkkalasta Osloon ja Kööpenhaminaan. airBalticin suunnitelmissa on lentää vuonna 2021 Tampereen reittiverkoston lisäksi Riiasta 73 kohteeseen, Tallinnasta 12 kohteeseen, Vilnasta kymmeneen kohteeseen. Above 2026 -liiketoimintasuunnitelman mukaan airBalticin tavoitteena on kasvattaa laivastonsa koko 50 koneeseen vuoden 2024 loppuun mennessä. Vuoden 2021 aikana airBaltic vastaanotti jo seitsemän uutta A220-300 -konetta ja nousi konetyypin suurimmaksi operaattoriksi maailmassa. Tätä suurempaa A220-koneen versiota on airBalticin laivastossa jo 32 kappaletta. Pienemmät A220-100 -koneet huomioiden airBaltic on A220-koneiden suurin operaattori Euroopassa. Vuoden 2022 aikana airBaltic vastaanottaa vielä kahdeksan uutta A220-300 -konetta. Neljän ensimmäisen koneen rahoitus on turvattu ns. sale and leaseback -ratkaisulla. Tavoitteena on saada rahoitus myös vuoden 2022 kolmannella ja viimeisellä neljänneksellä toimitettaviin neljään A220-koneeseen. airBaltic tilasi vuonna 2018 kaikkiaan 60 A220-300 -konetta. Tilauksesta 30 oli optioita. Nyt yhtiöllä on vahvistettuja tilauksia 50 koneesta. Vuoden 2021 aikana airBaltic vastaanotti myös kolme A220-koneisiin sopivaa Pratt & Whitney PW1521G -varamoottoria. Kaikkiaan yhtiö aikoo nostaa varamoottorimääränsä seitsemään vuoden 2023 loppuun mennessä. Kasvavan A220-300 -laivaston tukemiseksi airBaltic on käynnistänyt hankkeen uuden huoltokeskuksen rakentamiseksi Riian lentokentälle. Sen kautta voitaisiin tarjota myös MRO-palveluita ns. heavy-huollot mukaanlukien myös muille A220-asiakkaille. Rakennustöiden odotetaan käynnistyvän vuonna 2022 ja hankkeen on määrä valmistua vuonna 2023. airBalticilla on lisäksi edelleen kahdentoista de Havilland Canada DHC-8-Q400NG-potkuriturbiinikoneen laivasto. Ne on on poistettu käytöstä ja varastoitu odottamaan leasing-sopimusten päättymistä. Markkinoilla on tällä hetkellä ylitarjontaa tällaisista koneista eikä airBaltic odota onnistuvansa jälleenvuokraamaan Q400-laivastoaan. AirBalticin tavoitteena on nousta voitolliseksi vuonna 2024. Tuorein vuoden 2021 tilinpäätös, joka julkistettiin 14. huhtikuuta päättyi noin 135 miljoonaa euroa tappiolle. Edellisvuonna tappiota tuli lähes 265 miljoonaa euroa. Ennen pandemiaa vuonna 2019 airBalticin tappio oli vain 7,7 miljoonaa euroa. MH Lue myös:
|
|||