AirBerlinin koneessa Helsinki-Vantaalla syttyneestä akkupalosta turvallisuussuositus Finavialle

OTKES_kannettava_airberlinBerliinistä Helsinkiin matkalla olleen Airberlinin Airbus A320 - matkustajalentokoneen (D-ABZI) matkustamossa tapahtui 7. maaliskuuta 2017 matkustajan kannettavan tietokoneen akkupalo. Tutkinnan mukaan matkustajat ottivat jälleen käsimatkatavaroita mukaan evakuointitilanteessa. Finavia sai tapauksessa turvallisuussuosituksen uusien poikkeamatilanteen toimintamallien luomisesta.

AirBerlinin lennolla BER8070 olleen lennon matkustajan istuimen alla olleen kannettavan tietokoneen litiumakku syttyi ja savunmuodostus alkoi, kun kone oli jo laskeutunut ja saapumassa matkustajasiltapaikalle 29. Lentokoneessa oli kuuden hengen miehistö ja 167 matkustajaa.

Kannettava tietokone oli ikkunan vieressä istuvalla matkustajalla repussa edessä olevan istuimen alla. Hän tunsi lämpöä jalkaansa vasten ja havaitsi sen tulevan repusta.

Kannettavan tietokoneen akun palosta tuli runsaasti savua, mutta varsinaisia liekkejä ei näkynyt. Palo ei levinnyt matkustamon seinä-, lattia-tai istuinmateriaaleihin.  Savu haisi kitkerältä ja se tuntui hengitysteissä.

Matkustamomiehistö toimi tilanteessa ohjeiden ja koulutuksen mukaan, sammutti palon ja käskytti matkustajia poistumaan lentokoneesta ripeästi. Palosta ei seurannut henkilövahinkoja eikä vakavampia materiaalivahinkoja.

OTKES_kannettava_akku_airberlinAkun valmistaneen yrityksen asiantuntijat tutkivat yhdessä Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijoiden ja KRP:n edustajan kanssa tietokoneen akkua. Asiantuntijoiden mukaan tietokoneen palo johtui mahdollisesti tietokoneen akun ulkoisesta vaurioitumisesta. Akun pinnassa havaittiin reikä, mutta tutkinnan aikana ei saatu varmuutta oliko reikä synty- nyt ennen paloa vai sen seurauksena.

Kannettavassa tietokoneessa oli 3,5 voltin (V) kahden kennon litiumpolymeeriakku (LiPo), jonka energiasisältö oli 30 Wh. Akun ilmoitettu kapasiteettioli 8060 mAh

Osa matkustajista noudatti ohjeita, ja poistui lentokoneesta ilman päällysvaatteita ja käsimatkatavaroita. Osa matkustajista jäi kuitenkin odottamaan käsimatkatavaroitaan, jolloin matkustamon käytävä tukkeutui ja poistuminen hidastui.

 Alkusammutuksen ja matkustajien poistumisen jälkeen matkustajia ei koottu terminaalissa yhteen. Kokoamalla matkustajat yhteen paikkaan voidaan selvittää, että kaikki lennolla olleet henkilöt ovat poistuneet lentokoneesta, heidän vointinsa voidaan tarkastaa ja heille voidaan kertoa lisätietoja tapahtuneesta.

OTKES antoi Finavialle yhden turvallisuussuosituksen

AirBerlin_tail_HELLentoyhtiön edustajan tai Helsinki-Vantaan lentoaseman ohjeistuksessa ei ollut toimintaohjeita poikkeustilanteessa tapahtuvaan matkustajien nopeaan poistumiseen lentokoneesta ja tilanteen jälkihoitoon terminaalissa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa turvallisuustutkintansa perusteella, että Finavia Oyj sopii yhdessä lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden edustajien kanssa toimintatavat poikkeavaan tilanteeseen, jossa matkustajat joudutaan nopeasti poistamaan lentokoneesta terminaaliin.


Pienikin tulipalo lentokoneessa on yksi vakavimmista uhista

Litiumakkua käytetään yleisesti pienlaitteissa, koska se on kevyt, pitkäikäinen ja sillä on painoonsa nähden korkeampi kapasiteetti kuin muilla akkutyypeillä. Litiumakkujen käyttö on lisääntymässä. Samalla on tärkeä muistaa, että sisäisesti vikaantunut tai ulkoisesti vahingoittunut litiumakku voi syttyä räjähdyksenomaisesti, josta voi aiheutua materiaali- ja henkilövahinkoja.

Alkuvuoden 2018 aikana tunnetaankin jo ainakin neljä tapausta, joissa litium-ioni -akku on muodostanut savua tai näkyviä liekkejä lentokoneissa. Tapaukset ovat sattuneet Kiinassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa.

FAA_luggage_laptopYhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Aviation Administarion) on tehnyt tilastoa litiumakkujen ylikuumenemisesta, savuamisesta, syttymisistä ja räjähtämisistä vuodesta 1991 lähtien.

Vuoden 2016 loppuun mennessä tapauksia oli 138. Vuonna 2016 tapauksia oli 31, joista kolmasosa liittyi sähkösavukkeisiin. Osasta tapauksista on puutteelliset tiedot, mutta ainakin 13 tapauksessa matkustamomiehistö joutui käyttämään sammutinta.

Tilastoissa on mukana lennon aikana tapahtuneiden vaaratilanteiden lisäksi kuormauksen aikana havaitut tapaukset. Huomioitavaa on, että tilasto perustuu vain Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen tietoon tulleisiin tapauksiin. Yhtenäistä maailmaanlaajuista tilastoa tapahtumista ei ole saatavilla.

Paloturvallisuuden kannalta laitteet on parempi kuljettaa matkustamossa, koska mahdollinen palo havaitaan siellä aikaisemmin kuin ruumassa ja sitä myös päästään sammuttamaan alkuvaiheessa.

Onnettomuustutkintakeskus loppuraportti: Kannettavan tietokoneen akun palo liikennelentokoneen matkustamossa 7.3.2017 (PDF-tiedosto)

Lue myös: