Airbus avasi Pariisin Le Bourgetin ilmailunäyttelyn odotusti julkistamalla A321neo-koneperheeseen entistä kauemmas lentävän A321XLR (Xtra Long Range) -koneen. Vuonna 2023 markkinoille tulevan koneversion kantama on jopa 8700 kilometriä. Suurimmat muutokset tulevassa Airbus A321XLR koneessa ovat polttoainekapasiteettia kasvattava RCT (Rear Centre Tank)-tankki, vahvistettu laskuteline sekä muutokset siiven jättöreunan laipparakenteissa. Koneen on määrä suoriutua lentoonlähdöistä samoilla tehovaatimuksilla, kun nykyinen A321neo. Muutokset ovat nostaneet A321XLR:n maksimi lentoonlähtöpainon (MTOW) jo 101 tonniin. Nostoa edelliseen versioon on neljä tonnia. Koneen uusi RCT-tankki mahdollistaa suuremman polttoainekapasiteetin verrattuna aiempiin ACT (Additional Centre Tanks), joita on käytetty 321LR-koneissa sekä myös Finnairin operoimissa muutamassa Sharkletein varustetuissa A321ceo-koneissa. Uudistettu 12 900 litran vetoinen polttoainesäiliö vie entistä vähemmän tilaa pois rahti- ja matkatavarakäytöstä. Maksimikantamaan eli 8700 kilometriin päästään, kun koneeseen asennetaan sekä RCT-, että ACT-tankit. Koneella päästään siis noin 15 prosenttia pidemmälle, kuin aiemmin esitellyllä A321LR (Long Range) -koneella. Käytännössä uuden lisätankin mahdollistamana XLR lentää noin 1300 kilometriä pidemmälle kuin LR-versio. Airbusin mukaan koneeseen voisi asentaa kaksiluokkaisessa matkustamossa 180-220 matkustajaistuinta. Käytännössä A321XLR voisi yhdistää esimerkiksi Lontoon ja Miamin, Reykjavikin ja Dubain sekä Auclandin ja Kuala Lumpurin tai Tokion ja Sydneyn. Airbusin A320neo-koneperhe on maailman parhaiten myynyt kapearunko-ohjelma. Kaikkiaan yli 100 asiakasta on tilannut yli 6500 konetta vuodesta 2010 lähtien.
|
|||