Airbus A350 XWB -koneen järjestelmien täysikokoinen testauslaitteisto on tehnyt 4. helmikuuta virtuaalisen ensilentonsa yhtiön Toulousen tehtailla. "Aircraft Zero" ei näytä lainkaan lentokoneelta, mutta sillä pystytään varmistamaan että kaikki toimii kuten suunnittelijat ovat tarkoittaneet. Kyseessä on lentokoneen muotoinen ja kokoinen metallikehikkorakennelma, johon on asennettu A350 XWB -koneen sähköiset ja hydraulijärjestelmät. Kokonaisuus on yhdistetty konetyypin simulaattoriin. Kun simulaattorilla lennetään, testauslaitteiston järjestelmät toimivat kuten oikeassakin koneessa: ohjainpinnat liikkuvat, laskutelineet nousevat ja laskevat jne. Myös nimellä "Iron Bird" tunnetulla, virallisemmin Systems Integration Test Bench- laitteella "lennetään" useita kuukausia kestävä koeohjelma, jossa käydään läpi mahdollisia ensilennolla vastaantulevia skenaarioita. Näin varmistetaan koneen järjestelmien toimivuus. A380-koneen kehitystyössä käytettiin vastaavaa testipenkkiä. Lisäksi testeissä on ensimmäinen valmistunut oikea A350 XWB MSN5000 (kuva vasemmalla). Se ei kuitenkaan koskaan lennä, vaan on tarkoitettu maassa tehtäviin rasituskokeisiin. Staattisissa testeissa koneen rakenteille tuotetaan kuormituksia tavalla, joka vastaa normaaleja lentoja. Esimerkiksi A320-koneelle aikanaan simuloitiin 120 000 sykliä, joka vastaa 2,5-kertaista suunniteltua käyttöikää.
Lue myös:
|
|||