Airbus esitteli ensimmäisen A350 XWB -koneen matkustamon

A350_MSN2_matkustamo_Economy_1Airbus esitteli A350 XWB -koneeseen kehitetyn matkustamosisustuksen, joka on on asennettu MSN2-koelentokoneeseen Airbusin tehtailla Hampurissa. Helmikuun 26. ensilentonsa tehnyt MSN2 on toinen kahdesta koelentokoneesta joihin asennetaan matkustamo tyyppihyväksyntää varten. 

A350_MSN2_matkustamo_Business_2

 

MSN2 koelentokoneella on tehty Hampurissa intensiivisiä kokeita lennolla ja maassa kahden viikon ajan maaliskuussa 2014. Kaikki Airbusin matkustamot kehitetään Hampurin tehtailla.

Uusi matkustamo osoittaa miten "eXtra-wide" runko tarjoaa matkustajille enemmän omaa tilaa, joustavuutta ja mukavuutta liikemies- ja turistiluokissa. Airbus käyttää A350 XWB -koneessa turistiluokassa 18" leveitä istuimia joita on yhdeksän vierekkäin.

A350_MSN2_matkustamo_Economy_2"Matkustusmukavuus on yhä tärkeämpi erottava tekijä ilmailualalla ja siitä tulee keskeinen ratkaiseva tekijä matkustajien valinnoissa ja liiketoiminnan menestyksessä", kertoo Airbusin markkinoinnista vastaava apulaisjohtaja Chris Emerson.

"A350 XWB on ainoa kone luokassaan, joka tarjoaa mukavuutta ilman kompromisseja mutta kuitenkin tarjoten lentoyhtiöille alhaisia käyttökustannuksia, joustavuutta ja polttoainetehokkuutta".

A350_MSN2_matkustamo_Business_1A350XWB MSN2 -koneella suoritetaan ensimmäisiä pitkiä lentoja oikeilla matkustajilla. Edessä on myös kuuman ja kylmän ilmanalan kokeita matkustamon osalta sekä uuden neljännen sukupolven IFE- eli matkustamoviihdejärjestelmän validiointia.

Lähiaikoina toinen matkustamo tullaan asentamaan A350 MSN5-koelentokoneeseen, jolla suoritetaan matkustamokoelentojen lisäksi myös route proving -lentoja. Niillä osoitetaan tyyppihyväksynnän myöntäville viranomaisilla koneen toimivan moitteettomasti lentokentillä.

 


Airbus vihki käyttöön uuden Hampurin Customer Definition Centren

A350_CDC_1Ensimmäisen A350 XWB -koneen matkustamon esittelyn yhteydessä Airbus vihki käyttöön uuden CDC-keskuksen, jossa asiakkaat pääsevät määrittelemään koneidensa kokoonpanoa. CDC mahdollistaa helpon ja yksilöllisesti räätälöitävien ratkaisujen esittelyn asiakkaille.

Asiakkaat voivat arvioida matkustamon kokonaisuutta CDC:ssä mm. LED-valaistuksen kaikkien 16,7 miljoonaa väriäsävyn ja galley- eli keittiötilojen osalta. Keskuksessa pääsee myös koekäyttämään uutta neljännen sukupolven korkearesoluutionäyttöistä IFE-järjestelmää.

CDC:ssä sijaitseva matkustamon mock-up osoittaa miten A350 XWB -koneen lähes pystysuorat sivuseinät antavat lisää tilantuntua ja yläpuolen suuret matkatavarahyllyt alkavat vastaamaan nykyisiä kasvavien käsimatkatavaroiden asettamia vaateita.

A350_MSN2_matkustamo_Business_3Palvelut sisältävät myös A350 XWB -määrittelyohjelmiston, jossa virtuaalityökalulla saadaan nopeasti ja havainnollisesti esiteltyä koneen matkustamoa. CDC helpottaa asikkaiden työtä omien A350 XWB -koneiden matkustamoratkaisuiden valinnassa.


Tyyppihyväksyntä kuluvan vuoden aikana

Airbusin koneuutuudelle odotetaan tyyppihyväksyntään kuluvan vuoden aikana ja kaikkiaan noin 2500 koelentotunnin kattava ohjelma on valmistajan mukaan edistynyt ongelmitta. Ensimmäinen koneyksilö on määrä luovuttaa Qatar Airwaysille kuluvan vuoden lopussa.

A350_preview_1Ensimmäisellä A350 XWB MSN1 -koneella lennetään koelento-ohjelmasta 800 tuntia, MSN003:lla 600 sekä MNS002 ja MSN004 -koneilla 400 tuntia. Viidennessä MSN005-koneessa on valmiina ensimmäisen asiakkaan Qatarin matkustamosisustus, joten sillä voidaan testata reittilentämistä todellisissa oloissa. Se osallistuu koelento-ohjelmaan 300 lentotunnin verran.

Finnair vastaanottaa A350 XWB -koneita ensimmäisenä eurooppalaisoperaattorina vuoden 2015 jälkimmäisellä puoliskolla. Yhtiöllä on tilattuna 11 Airbus A350 XWB -konetta ja optiot kahdeksaan lisäkoneeseen. Ensimmäiset neljä ovat varmasti A350-900-mallia. Yhtiöllä on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa myöhempiä toimituksia toisiin versioihin. Seuraavana Airbusilta on tulossa tuotantoon suurempi A350-1000.

Lue myös:
Artikkeli: A350 XWB - kohti taivasta