Airbus tuo markkinoille regionaaliversion suositusta Airbus A330-koneesta. Uusi versio on optimoitu lyhyille reiteille tarjoten suurempaa kapasiteettia, pitkän matkan lentojen mukavuudella ja erinomaisella taloudellisuudella. Uuden odotetun A330-version julkistuksen teki Pekingissä järjestettävässä Aviation Expo China -tapahtumassa Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Bregier. Kiina on yksi uuden A330-300 -version tärkeimmistä markkina-alueista. "Uusi A330-300 -versio on suunniteltu lähialueiden ja kotimaan lentojen käyttöön. Airbusin ratkaisua tarjoaa apuja suurten väestökeskittymien ja nopeasti kasvavien liikennevirtojen käyttöön", sanoo Bregier. "Operaattorit saavat käyttöönsä valmiin ja eri olosuhteissa hyvin toimivaksi todetun koneen, joka samalla helpottaa ruuhkaisia taivaita, lentoasemien operaatiomääriä sekä lentäjäpulaa". "Vastaamme uudella koneversiolla näkemäämme tarpeeseen tehokkaan ja luotettavan laajarunkokoneen käytöstä suurkaupunkien lentoyhteyksien välillä. Kiinassa regionaalikoneella voitaisiin operoida Pekingin, Shanghain, Chengdun ja Guangzhoun väleillä", päättää Bregier. Verrattuna nykyiseen 6100 merimailin kantaman tarjoamaan A330-300 -koneeseen uusi versio tarjoaa parhaimmillaan noin 400 paikkaisen matkustamon Airbusin 18 tuumaa leveissä turistiluokan istuimissa. Regionaaliversion kantama on noin 3000 merimailia ja se tuo suuria kustannussäästöjä pienemmän noin 200 tonnin maksimipainonsa takia. Pienentynyt polttoaineen kulutus per matkustajaistuin sekä huoltokustannukset vähentävät kuluja jopa 15 prosenttia verrattuna pitkän matkan A330-300 -koneisiin. Uusi A330-330 -versio saa uudistuksia A350 XWB- ja A380-koneista. Uudistuksia ovat ohjaamoon tuotavat HUD-näytöt ja navigointilaitteistot. Matkustamoon tuodaan tulevaisuuden innovaatioita kuten ohuet ja kevyet matkustajaistuimet, nopea wifi-yhteys, uusin HD TV:n mahdollistava IFE-järjestelmä ja LED-valaistus. Airbusin odotetaan myöhemmin tuovan markkinoille myös A350 XWB -koneen regionaaliversion. Koneessa olisi vastaavasti pienempi maksimipaino ja lyhyempi kantama.
|
|||