Airbus on saanut hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusviranomaiselta EASA:lta innovatiiviselle ROPS-teknologialle (Runway Overrun Prevention System) A320-koneisiin. Järjestelmä auttaa vähentämään ulosajoja ja suistumisia kiitotieltä koneen laskeutuessa. EASA on antanut hyväksynnän A320ceo (current engine option) -koneisiin. Hyväksyntä on ensimmäinen askel kohti ROPS-järjestelmän saatavuutta myös A320 sharklet-, A330- ja A320neo-koneissa. Airbusin ROPS-järjestelmä on ollut jo useiden vuosien ajan käytössä Airbus A380-koneissa parantaen ohjaajien tilannetietoisuutta laskun aikana ja vähentäen riskiä ulosajoilta tai suistumisilta. Tällä hetkellä ROPS on joko käytössä tai tilattu 70 prosenttiin kaikista A380-koneista. Uuteen A350 XWB -malliin ROPS tulee vakiona. American Airlines valitsi maaliskuussa 2013 ROPS-järjestelmän uuteen A320-laivastoonsa. Suistumiset ulos kiitotien sivusta tai päädystä ovat viime vuosina nousseet suurimmaksi syyksi matkustajakoneiden rungon tuhoutumiseen (hull loss), kun muut pääsyyt on saatu valtaosin poistettua.
Airbus haluaa myös mahdollistaa ROPS-teknologian käytön muiden valmistajien lentokoneissa. Järjestelmä liitetään koneissa jo olevaan maastovaroitusjärjestelmään (Terrain Avoidance Warning System) ja hyödyntää erikoisversiota sen maailmanlaajuisesta kiitotietietokannasta. Airbusin ROPS-järjestelmä laskee tarvittavan laskumatkan ja vertaa tietoa realiaikaisesti laskeutumisen aikana todelliseen tilanteeseen. Järjestelmä huomioi kiitotien pinnanmuodon, kunnon, koneen painon, laskuasun, tuulen ja lämpötilan. Järjestelmä antaa ohjaajille tarvittaessa äänivaroituksen tukeakseen ohjaajia mahdollisessa ylösvetopäätöksessä sekä tehojen vähentämisessä ja jarrutuskeinoissa koneen pysäyttämiseksi kiitotielle.
|
|||