Airbusin konetoimitukset laskivat 34 prosenttia - toimitti vuonna 2020 kaikkiaan 566 matkustajakonetta

BelugaXL_siivetsisaanKoronaviruspandemia on rokottanut laajasti koko ilmailualaa ja tulokset näkyvät myös Airbusin matkustajalentokoneiden alle puoleen pudonneissa myyntiluvuissa sekä toimitusmäärissä, jotka putosivat 34 prosenttia edellisvuodesta. Eurooppalaisvalmistaja toimitti asiakkailleen kuitenkin edelleen 566 lentokonetta.

Airbus_2020_del_1Vaikea vuosi päättyi Airbusin 566 toimitettuun lentokoneeseen. Määrä putosi huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin Airbus toimitti 863 lentokonetta.  Koko vuoden 2020 aikana Airbusilta tilattiin 383 lentokonetta, mutta peruutusten määrä nousi 115 koneeseen.

Lopullinen nettotilausmäärä jäi 268 koneeseen, kun edellisvuonna tilattiin 768 lentokonetta.

Airbus joutuikin vuoden aikana sopeuttamaan toimintojaan. Tuotantolinjojen tehokkuuteen tehtiin muutoksia ja huhtikuusta lähtien A220-koneita on valmistettu kuukausittain neljä, A320-koneita 40, A330-koneita kaksi ja A350-koneita noin viiden koneen kuukausitahdilla. Yhtiön tilauskirja on kuitenkin edelleen vankka ja sisältää 7184 lentokoneen tilaukset.

cabin-cargo-flexibility-"Työskentelimme yhdessä asiakkaidemme kanssa navigoidaksemme vaikean vuoden läpi. Airbus, asiakkaat ja alihankkijat vetivät yhtä köyttä vastoinkäymisten keskellä saadakseen aikaan tuloksia", kommentoi Airbusin toimitusjohtaja Guillaume Faury.

"Vuoden 2020 toimituksia peilaten katsomme varovaisen optimistisesti vuoteen 2021, vaikka haasteet ja epävarmuustekijät ovatkin korkealla lyhyellä aikavälillä", jatkoi Faury.

TarmacAerosave_VatryVaikka vuosi oli haasteellinen oli Airbusinkin vuodessa useita positiivisia saavutuksia. Niitä ovat mm. uuden Beluga XL -kuljetuskoneen ottaminen tuotantokäyttöön, Air Canadan ensimmäisen A220-koneen toimitus sekä Yhdysvaltain Mobilen tuotantolinjan ensimmäisen A220-koneen toimitus Delta Air Linesille ja Venäjän ensimmäisen A350 XWB -koneen toimitus Aeroflotille.

Airbus on myös tukenut asiakkaitaan mahdollistaen koneiden toimitusten viivästyttämisiä sekä koneiden pitkäaikaissäilytystä ja niiden liikenteeseen palauttamisia. Lisäksi Airbus mahdollisti A330- ja A350-matkustajakoneiden nopeat rahtikonversiot.

AUTO_ATTOL_approach_AirbusYksi merkittävimmistä merkkipaaluista oli kuitenkin kesäkuussa 2020 loppuun saatettu ATTOL-kehityshanke (Autonomous Taxi, Take-off and Landing), jossa Airbus A350-1000 -koelentokoneella suoritettiin rullauksia, lentoonlähtöjä, lähestymisiä ja laskeutumisia automaattisesti konenäköteknologian ja kuvantunnistusalgoritmien avulla ilman lentäjän osallistumista koneen lentoradan hallintaan.


Toimitukset vauhtiin vaisun kevään jälkeen

Airbus_2020_del_2Airbusin konetoimitukset romahtivat huhtikuussa vain 14 koneeseen, mutta syksyä kohtiyhtiö pääsi taas vauhtiin ja syyskuussa koneita toimitettiin nousujohteisesti jo 57 ja joulukuussa jo 89 kappaletta.

Vuoden 2020 aikana Airbus toimitti 38 A220-konetta, joiden osalta määrä putosi edellisvuodesta kymmenellä koneella. Suositun A320-koneperheen osalta toimituksia oli 446 kappaletta, joista valtaosa eli 431 konetta oli uutta neo-versiota (new engine option). Vuotta aiemmin toimituksia oli 642 ja niistä neo-koneita oli 551.

Laajarunkokoneiden osalta Airbus A330-koneita toimitettiin 19 ja niistä 13 oli uudempaa A330-800 ja A33-900 -koneita eli ns. neo-versioita (new engine option). Edellisvuonna toimituksia oli 53 ja niistä neo-versioita oli 41.

Lippulaivan eli Airbus A350 XWB toimitusten osalta toimitusmäärä romahti lähes puoleen, kun asiakkaat vastaanottivat 59 koneyksilöä. Niistä 14 oli suurempaa A350-1000 -versiota. Edellisvuonna A350-koneita toimitettiin 112. Nyt määrät putosivat lähelle vuoden 2016 tasoa, joka oli konetyypin kolmas valmistusvuosi. Joulukuussa 2020 Airbusin asiakkaat peruivat tilauksia 15 A350-koneen osalta.

Kaksikantisia A380-800 superjumboja luovutettiin asiakkaille neljän koneen verran, kun edellisvuonna niitä toimittettiin vielä kahdeksan. Yhden niistä vastaanotti Emirates Airlines, joka lensi toimituslennolla ensimmäisen kerran biopolttoaineella. Sen toimittaja oli suomalainen Neste.


Suurin markkina Aasia - Lähi-itä romahti toimitusmäärissä

SAirbus_2020_del_3uurin markkina oli Aasian ja Tyynenmeren alue, jonne toimitettiin 25,8 prosenttia asiakkaille luovutetuista Airbus-koneista. Toiseksi suurin markkina oli Eurooppa, jossa asiakkaat saivat vuoden toimituksista 20,8 prosenttia. Pohjois-Amerikan osuus oli 15,8%, Etelä-Amerikan 2,1% ja Afrikan ja Lähi-idän osuus oli vain 5,8%.

Koneista 29,4 prosenttia toimitettiinleasing-yhtiöiden kautta ja 0,9 prosenttia muille asiakkaille kuten eri maiden hallituksille. MH