(päivittynyt klo 15.56) Finnair on solminut sopimukset lentojensa maapalveluista Helsinki-Vantaalla Airpron ja Aviator Airport Services Finland Oy:n kanssa. Jatkossa uudet kumppanit vastaavat Finnairin lentojen maahuolintapalveluista ja matkatavaroiden käsittelystä Helsinki-Vantaalla. Finnairin nykyinen kumppani Swissport Finland on irtisanonut sopimuksensa Finnairin kanssa 31.3.2021 alkaen.
”Uudet kumppanit tuovat Finnairille joustavuutta, jonka tarve korostuu erityisesti, kun asteittain pääsemme taas lisäämään lentämistämme. Lentoliikenteen palautumisen koronakriisistä arvioi vaan vievän noin 2-3 vuotta”, kertoo Finnairin maatoiminnoista vastaava johtaja Jukka Glader. Finnair hakee pysyviä kustannussäästöjä noin 100 miljoonalla eurolla erilaisista sopimuksistaan verrattuna vuoteen 2019. "Haimme uudelta sopimukselta operatiivista ja kaupallista joustavuutta, jota tarvitaan erityisesti nyt vallitsevassa poikkeuksellisessa tilanteessa. Kustannustehokkuus on tärkeä elementti kaikissa yhteistyösopimuksissamme", kommentoi Finnairin viestintä Lentoposti.fi:lle. Swissport on irtisanonut sopimuksen Finnairin kanssa päättymään 31.3.2021, joten uudet toimijat aloittavat viimeistään silloin maahuolintapalveluiden tarjoamisen Finnairille. Aviatorin vastuulla ovat jatkossa Airbus-laivaston maahuolintapalvelut sekä matkatavaranhuolinta ja jäänpoisto. Airpro puolestaan hoitaa Norran operoimien Embraer -lentojen maahuolintapalvelut sekä matkatavaranhuolinnan. Swissportilla ja Norralla on edelleen sopimus ATR-koneiden maahuolinnasta. Finnairin asiakaspalvelusta Helsinki-Vantaan lähtöselvityksessä, tulopalvelussa ja lähtöportilla huolehtii jatkossakin Finnairin oma asiakaspalvelutiimi. ”Olemme Airprolla todella innoissamme yhteistyön laajentumisesta Finnairin kanssa myös Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Finnair on jo nyt meille tärkeä asiakas ja kumppani verkostokentillä ja uskon, että tällä yhteistyöllä rakentuu molemmille kestävämpi huominen koronan jälkeenkin”, sanoo Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula. “Suuressa kuvassa Finnair-sopimus ei vielä muuta näkymiä, mutta antaa mahdollisuuden rakentaa tulevaisuutta eri suuntaan”, kommentoi Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula Lentoposti.fi.lle Airpron osalta sopimus koskee ns. ramp-handlingiä eli maahuolintaa asematasolla. Airprolla on kevään jälkeen pidetty kahden yhteistoimintaneuvottelut, joiden tuloksena työntekijöitä on lomautettu vuoden 2020 loppuun saakka. Eri liiketoiminta-alueilla Airprolla työntekijöiden tarve vaihtelee Hattulan mukaan noin nollasta 30 prosenttiin. Airpron palveluksessa on noin 1300 työntekijää, joista maahuolinnassa on noin 600. Sen lisäksi palveluksessa on turvatatarkastajia ja matkustamohenkilökuntaa, joka on lentänyt mm. TUI:n ja Sunclass Airlinesin lennoilla. Vuonna 1994 perustettu Airpro on osa Finavia-konsernia. “Näkymä on edelleen hämärä ja volyymit ovat pienet. Finnair-sopimuksenkin jälkeen lomautukset jatkuvat edelleen. Nyt lähes koko henkilöstö on lomautettu eikä keväällä ole suurta vaikutusta asiaan. Syksy näyttää tilanteen jo paremmin”, kertoo ja arvioi Hattula Lentoposti.fi.lle. Luvassa ei siis ainakaan lyhyellä aikavälillä ole lisärekrytointeja eikä investointeja uuteen maahuolintakalustoon. “Airpron tilanne on vaikea koronan osalta ja teemme isot tappiot vuonna 2020 sekä todennäköisesti vuonna 2021. Mahdollisia investointeja mietitään tarkasti ja kaikesta ylimääräisestä pyritään säästämään. Uusien investointien sijaan teemme ensisijaisesti sisäisiä siirtoja kaluston osalta. Myös hiljentyneiden maakuntakenttien henkilöstölle tarjotaan työtä tarpeen kasvaessa ennen uusia rekryjä”, jatkaa Hattula. Airpron ja Finnairin sopimus kattaa joustavasti ramp-toimintoja Helsinki-Vantaalla. Huolintayhtiöllä on kuitenkin edelleen ylimääräistä kapasiteettia matkustajahuolinnan puolella. Tätä mahdollisesti helpottaa helmikuussa 2021 alkava sopimus täydestä huolinnassa SAS:n kanssa. Volyymit ovat kuitenkin pieniä molemmilla lentoyhtiöillä ainakin toistaiseksi. ”Operaatioiden joustavuus on välttämätöntä tämän hetken toimintaympäristössämme. Kumppanuus Finnairin kanssa perustuu tiiviiseen yhteistyöhön ja muutosten ennakoimiseen yhdessä, joka luo pohjan tehokkaalle toiminnalle. On hienoa olla tukemassa Finnairia lentoliikenteen lisääntyessä”, sanoo Aviator Finlandin toimitusjohtaja Jukka-Pekka Kujala. "Sopimuksella on työllistävä vaikutus. On erittäin positiivista, että saamme työllistettyä lomautettua henkilöstöämme. Mahdolliset lisärekrytoinnit riippuvat siitä, miten lentoliikenne palautuu ensi vuonna. Meillä on vielä paljon henkilöstöä lomautettuna, joten pystymme hyvin vastaamaan liikenteen kasvuun nykyisellä kapasiteetillamme", kertoo Aviator Finlandin toimitusjohtaja Kujala Lentoposti.fi:lle. Lisäinvestointi maahuolintakalustoon riippuu myös Aviatorilla luonnollisesti lentoliikenteen elpymisestä. "Asia on samalla tavalla riippuvainen lentoliikenteen palautumisesta. Ensisijaisesti hyödynnämme nykyistä kalustoamme koko konsernin sisällä", kertoo Kujala investointitarpeesta. Aviator Finland työllistää noin 215 työntekijää. Se tarjoaa maahuolintapalveluja Helsinki-Vantaalla nykyisin Japan Airlinesille, Juneyao Air'lle, Tibet Airlinesille, Sichuan Airlinesille sekä Ryanairille.
Swissport Finlandissa käynnistettiin elokuussa 2020 jo toiset yhteistoimintaneuvottelut heti aiemmin päättyneiden jälkeen. Yhteistoimintamenettelyn piirissä on 950 henkilöä ja vähennystarve on 700 henkilötyövuotta. Swissport Finland työllistää noin 1400 henkilöä ja se tarjoaa maahuolintapalveluja Helsinki-Vantaalla. Pääasiakkaana on ollut Finnair. Swissport Finlandin henkilöstömäärän tarve laskee merkittävästi. Finnairin asiakkuus vastaa yli 85% maahuolintatoiminnan liikevaihdosta. Swissport tarjoaa edelleen maahuolintapalveluita Norran ATR-koneille. Päivitys kello 12.05: Lisätty Airpron toimitusjohtaja Janne Hattulan haastattelu. Lue myös:
|
|||