Finnair nostaa pysyviä kustannussäästöjä koskevaa tavoitettaan 20 miljoonalla eurolla noin 100 miljoonaan euroon. Toukokuussa yhtiö ilmoitti tavoittelevansa 80 miljoonan euron vuosittaisia pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta alkaen verrattuna vuoteen 2019. Finnair on tutkinut tarkkaan potentiaalisia eri säästölähteitä, koska osa COVID-19-vaikutuksista, kuten lisääntyneen etätyöskentelyn vaikutukset liikematkustukseen, ovat luonteeltaan todennäköisesti pitkäaikaisia. Tämän vuoksi Finnair nostaa pysyviä kustannussäästöjä koskevaa tavoitettaan 20 miljoonalla eurolla noin 100 miljoonaan euroon. Säästöjä haetaan edelleen muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, IT-kustannuksista sekä hallintokuluista ja lisäksi yhtiö jatkaa toimintojen tehostamista, eri asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa. Näiden lisäksi työpaikkojen määrän on arvioitu vähenevän COVID-19-tilanteen vuoksi alustavan näkemyksen mukaan noin 1 000:lla ja lomautuksia jatkettaisiin. Finnair tiedotti yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamisesta 25. elokuuta 2020. ”COVID-19-pandemian vuoksi liikevaihtomme on laskenut todella merkittävästi, ja jotkut laskua aiheuttavista tekijöistä vaikuttavat oletettua pitkäkestoisemmilta. Siksi muutamme kustannussäästötavoitettamme vastaamaan tätä tilannetta, koska pikaista muutosta parempaan ei ole tällä hetkellä näkyvissä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. ”Lomautusten jatkamisen lisäksi olemme tänään ilmoittaneet suunnitelmista, joiden mukaan työpaikkojen on arvioitu vähenevän noin 1000:lla. Nämä erittäin valitettavat toimet ovat välttämättömiä sen varmistamiseksi, että Finnair selviää tästä ennennäkemättömästä toimintaympäristön muutoksesta ja pystyy jatkamaan pandemian hellitettyä toimintaansa terveeltä pohjalta aiempaa pienempänä yhtiönä tulevien vuosien aikana", jatkaa Manner. Finnairin tämän hetken suunnitelma perustuu edelleen arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu vuoden 2019 tasolle 2–3 vuodessa, vaikka markkina nykynäkymän mukaan toipunee hieman jälkipainotteisesti edellä mainittujen syiden vuoksi. Lue myös:
|
|||