Finnairin kapearunkolaivastouudistuksen odotetaan koskevan ensivaiheessa 15 lentokonetta eli vanhoja Airbus A319- ja A320-koneita. Näistä ensimmäisten keski-ikä on jo yli 23 vuotta ja jälkimmäistenkin yli 22 vuotta. Mahdollisesti uudistaminen voisi lähivuosina koskea myös kahta vanhempaa A321-konetta. Finnair vastaanotti ensimmäiset A320-koneensa 90-luvun lopulla. Kyseessä olisi siis rajattu investointi, joka koskisi mahdollisesti noin 20 prosenttia yhtiön laivastosta. Finnair ja Norra operoivat yhteensä 79 lentokoneen laivastolla. Finnair näkee mahdollisuuksia kehittää uusia markkinoita alueellaan ja kasvattaa olemassa olevia markkinoita. Tämän vuoksi Finnair harkitsee käytettyjen, pienempien lentokoneiden lisäämistä kapasiteettiinsa lähitulevaisuudessa. Finnair ei spekuloi toimitusaikojen kanssa, kun päätöstä konetyypistä ja hankinnasta ei ole tehty. Suoraan lentokonevalmistajilta ostetuissa koneissa on useiden vuosien jonot. Toimitusviiveet koskevat lentokoneiden lisäksi myös uusia moottoreita. Lyhyemmällä toimitusajalla koneita voisi olla saateissa leasingyhtiöiltä, mutta hinta voi olla korkeampi. Väliaikaisena ratkaisuna sekin voi olla Finnairille todellinen valinta. Jo vuonna 2015 Finnair kertoi kapearunkolaivastouudistuksen olevan lähivuosien asian. Sittemmin sen on jäänyt erilaisten kriisien jalkoihin. Laivastouudistuksen sijaan Finnair on toistaiseksi karsinut kapearunkolaivaston kokoa ja vuokrannut kalustoa ulkopuolisislta operaattoreita. Mahdollisina korvaajina näille A319 ja A320 -koneille voisivat toimia Airbusin A220- tai Embraer E2-koneet. Kasvun jatkuessa Finnair hankkii todennäköisesti myös lisää A321-koneita, jotka versiosta riippuen mahdollistaisivat myös kaukolentoja. Aiemmin esillä on ollut myös laajarunkokonehankinta, jonka osalta on puhuttu kourallisesta koneita. Tämä voisi nykytoimintaympäristössä tarkoittaa olemassa olevien A330-300 -koneiden korvaamista esimerkiksi A330neo tai A350 XWB -laajarunkokoneilla. Finnair toimitusjohtaja Turkka Kuusisto totesi pääomamarkkinapäivässä 13. marraskuuta nykyisen laajarunkokonelaivaston koon olevan oikeanlainen. Lähivuosina Finnair joutuu tekemään päätöksiä myös Norran operoimien Embraer 190 ja ATR 72-500 -koneiden uusimisesta. Nyt molempiin konetyyppeihin on toteutettu elinkaarta jatkava matkustamouudistus. Tavoitteena on lisätä reittitiheyttä olemassaoleville reiteillä sekä ottaa tarjolla oleva kasvu markkinoilta. Koneet voisivat tulla Finnairin tai Norran loperointiin. Toimitusjohtaja Kuusisto kommentoi pääomamarkkinpäivässä, että lentäjien työehtosopimuksessa olisi sovittu Norran suihkukonelaivaston kasvusta kuudella lentokoneella. Laivastouudistusta varten Finnair ylläpitää kustannustehokkuutta ja pyrkii hakemaan lisätuottoja. Finnair arvioi laivastouudistuksen investoinin olevan noin 2-2,5 miljardia euroa vuosien 2026-2029 välillä. Tavoitteena on rahoittaa investointi pääasiallisesti tulovirralla. Laivaston koko kasvaisi noin 10-20 prosentilla. Lue myös:
|
|||




