AKT neuvotteli Paltan kanssa 18. helmikuuta Palvelualojen Työnantajat Paltan kanssa Finnairin matkustamohenkilökunnan työehtosopimuksesta sekä Airpron työehtosopimuksesta. "Neuvotteluissa jatkettiin keskustelua työehtosopimuksen soveltamisalasta. Neuvotteluja jatketaan seuraavan kerran tiistaina 25. helmikuuta", kertoi AKT:n sopimustoimitsija Katri Höök. AKT kertoi aiemmin, että neuvotteluissa käydään keskustelua siitä, missä laajuudessa työehtosopimusta sovelletaan eli millä työehdoilla töitä tehdään Finnairin omistamissa tai vuokraamissa koneissa. Tällä hetkellä työehtosopimus ei määrittele soveltamisalaa. "Neuvotteluissa on tärkeää varmistaa, että Finnairin nykyisessä ja uusiutuvassa laivastossa työskentelee Finnairin henkilökuntaa", kommentoi Höök. Helmikuun alussa AKT kertoi, että tietyistä paikallisesti sovittavista asioista olisi jo päästy lähelle sopua. Kiistan keskiössä on kuitenkin määräaikaiseksi sovittu säästösopimus, jolla työntekijät tulivat työnantajaa vastaan koronapandemian aiheuttaman kriisin vuoksi. Nyt työnantaja haluaa AKT:n mukaan tehdä säästösopimuksen palkanvähennyksistä pysyviä. Airpron osalta neuvottelut on aloitettu jo kaksi kuukautta sitten eli 18. joulukuuta 2024 "Neuvotteluissa ei tapahtunut etenemistä", totesi AKT:n sopimustoimitsija Juha Ollas. Airpron osalta uutta tapaamista ei ole vielä sovittu. Finnairin matkustamohenkilöstön että Airpron työehtosopimukset ovat päättyneet 31. tammikuuta 2025. Meneillään on nyt sopimukseton tila eli esimerkiksi työrauhavelvoitetta ei ole. "Elämisen kustannukset, kuten ruoka ja asuminen, ovat nousseet suhteessa palkkaan enemmän kuin kertaakaan viiteenkymmeneen vuoteen. Palkansaajat tarvitsevat rahaa. Koko Suomi tarvitsee ostovoimaa", sanoi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko. Toistaiseksi kumpikaan osapuoli ei ole ilmoittanut työtaistelutoimista. AKT kuitenkin valmistautuu vauhdittamaan työehtosopimusneuvotteluja, sillä sen hallitus on jo antanut liiton johdolle valtuudet päättää työtaistelutoimenpiteistä. SAK:n liittojen yhteisenä tavoitteena on 6 + 4 prosentin palkankorotustavoite kahdelle vuodelle. Ilmailualaa edustavat työntekijäliitot Suomen Liikennelentäjäliitto SLL, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Ilmailualan Unioni IAU ilmoittivat 13. helmikuuta laajentaneensa keskinäistä yhteistyötä ja tavoittelevansa käynnissä olevalla neuvottelukierroksella Paltan kanssa toimialakohtaisia työehtosopimuksia, joissa huomioidaan myös lähihistoriassa tehdyt poikkeavat työehtoratkaisut. Finnair ja sitä edustava Palta neuvottelevat työehdoista myös Finnairin lentäjiä koskevasta työehtosopimuksesta, jonka osalta sopimukseton tila on alkanut jo 30. syyskuuta 2024. Näiltä osin molemmat osapuolet ovat julistaneet työtaistelutoimia. Valtakunnasovittelijan toimiston mukaan neuvotteluja on käyty Bulevardilla ainakin 18. helmikuuta. Tammikuussa 2025 myös Ilmailualan Unioni (IAU) aloitti neuvottelut maahuolintapalveluiden työehtosopimuksesta Finnairin ja sitä edustavan Paltan kanssa. IAU:n osalta työehtosopimus on voimassa 15. maaliskuuta 2025 saakka. Lue myös:
|
|||