Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kaipaa yhtiölle British Airwaysin kaltaista isoa kumppania, kertoo Arvopaperi-lehti. Kasvuvaiheeseen siirtynyt Finnair on edelleen pieni moniin eurooppalaistoimijoihin verrattuna ja vetoapu olisi tarpeen. Suomi on lisäksi Airberlinin kaatumisen seurauksena entistä enemmän saari ja päätymässä kilpailijaryhmittymä Star Alliancen ympäröimäksi. Toimitusjohtaja Vauramo nosti Arvopaperi-lehdessä esiin Finnairin kaipaavan isoa kumppania. Vaikka oneworld-allianssiin kuuluva Finnair nyt kasvaa ja on jo iso toimija Japaniin sekä Kiinaan suuntautuvissa lennoissa, yhtiö on edelleen pieni niin lentokone- kuin matkustajamäärissä mitattuna. Eurooppaa hallitsevat Lufthansa-konserni, lentoyhtiöryhmittymä IAG (British Airways, Iberia) ja kilpailukykyään parantamaan pyrkivä Air France-KLM, halpalentoyhtöitä kuten Norwegiania unohtamatta. Norwegian laajentaa edelleen vahvasti ja se on väläytellyt kaukolentojenkin aloitusta Suomesta vuoden 2018 aikana. Lisäpainetta tuonee myös jättimäisen kiinalaistoimija Hainanin rantautuminen Suomeen. HNA konserniin kuuluva Lucky Air aloittaa lennot Chengusta Helsinki-Vantaalle tammikuussa 2018. Airberlinin kaatuminen vaikuttaa jättävän Finnairin Euroopan laidalle vailla kumppania merkittävällä Saksan markkinalla. Ilman syöttöliikennekumppania jäävä Finnair ilmoittikin nopeasti kasvattavansa kapasiteettia Saksan kohteisiin. Airberlinin näyttää odotusten mukaisesti nappaavan jättimäinen Lufthansa, joka kasvattaa halpalentoyhtiö Eurowingsiä miljardihankkeella. Finnair vaikuttaa jäävän Ruotsista Saksaan yltävien Star Alliancen lentoyhtiöiden saartamaksi Euroopassa. Suomalaisyhtiö on kuitenkin mukana mm. kahdessa merkittävässä yhteishankkeessa Atlantilla ja Siperiassa IAG:hen kuuluvien British Airwaysin, Iberian sekä niiden liittolaisten American Airlinesin ja Japan Airlinesin kanssa. Myös Helsinki-Vantaalle lentävä Qatar Airways on yksi IAG:n omistajista. Kenties IAG voisi olla kiinnostunut lisäämään yhteistyötä Finnairin kanssa. Viimeksi lentoyhtiöryhmittymä hankki siipiensä suojaan Aer Linguksen vuoden 2015 aikana. Finnairinkin nimi on ollut useiden vuosien ajan esillä yhtenä vaihtoehtona IAG:n ostolistalla. IAG:n pääpaino lienee parhaillaan halpalentoyhtiö Levelin kasvattamisessa. Finnairin pääomistaja on Suomen valtio 55,8 prosentin osuudella eikä se ole toistaiseksi ollut valmis pienentämään osuuttaan Finnairista. Yhtiön osakekurssi on ollut viimeaikoina nousussa. Mikäli omistusosuutta oltaisiin valmiina muuttamaan niin nähtäväksi jää löytyykö Finnairille mahdollinen kumppani Euroopan sijaan Aasiasta. Arvopaperi: Finnair tarvitsee ison kumppanin - Vauramo: "Olemme liian pieni yhtiö" Lue myös:
|
|||