(päivittynyt 08.50) Kaksimoottorinen potkutriturbiinikone Raytheon Aircraft Company (Beechcraft) Super Kingair B200 syöksyi pian lentoonlähdön jälkeen ostoskeskukseen Australian Melbournessa. Turmassa menehtyi viisi koneella ollutta henkilöä.
Beechcraft Kingair B200 -kone (VH-ZCR, BB-1544) oli hetki ennen maahansyöksyä noussut ilmaan Essendonin lentokentältä Australian Melbournessa Viktorian osavaltiossa. Turma sattui 21. helmikuuta kello 08.59 paikallista aikaa. Kone syöksyi maahan lähes välittömästä lentoonlähdön jälkeen. Kone oli ensitietojen mukaan korkeimmillaan vain muutaman kymmenen metrin korkeudella. Lentäjän kerrotaan ehtineen lähettää Mayday-hätäkutsu ennen maahansyöksyä. Turmapaikka on 1504 metrin mittaisen lähtökiitotien 17 vastapään kynnyksen tasalla hieman kiitotielinjasta vasemmalla. Kingair osui lentoaseman läheisen DFO outlet -ostoskeskuksen kattoon ja syttyi törmäyksen seurauksena liekkeihin. Ostoskeskus ei ollut turman aikaan vielä avautunut asiakkaille. Corporate and Leisure Aviationin operoinnissa ollut B200-kone kone oli paikallismedian mukaan matkalla Golf-reissulle Melbournen eteläpuolella sijaisevalle King Islandin sarelle.. Koneessa oli paikallisen kokeneen ohjaajan lisäksi neljä yhdysvaltalaista matkustajaa. Turmakone oli valmistunut vuonna 1997. Kyseessä on Viktorian osavaltion pahin lentoturma vuosikymmeniin. Essendonin lentokenttä on ollut turman seurauksena suljettuna. Australian onnettomuustutkintakeskus ATSB tutkii tapahtunutta ja alustavien arvioiden mukaan tutkinta valmistuu helmikuussa 2018. T-pyrstöiset Super Kingair-koneet tunnetaan suorituskykyisinä lentokoneina. Niiden moottoreina on kaksi Pratt & Whitney Canada PT6A -potkuriturbiinimoottoria. Ne antoivat koneelle noin 300 solmun maksiminopeuden ja mahdollistivat lennot jopa 1800 merimailin matkoilla. Lakikorkeus oli noin 7600 metriä. Moottorin vikaantuminen suurella tehoasetuksella kääntää koneen suuntaa nopeasti ja merkittävästi ellei lentäjä tee oikeita toimenpiteitä. Super-sana pudotettiin virallisesta koneen nimestä vuonna 1996 mutta se erottaa tehokkaat versiot edelleen muista koneista useissa yhteyksissä. Beechcraft-koneet ovat vuodesta 2014 lähtien kuuluneet Textron Aviationille. Turmassa tuhoutuneen koneen suuremmalla ja tehokkaammalla Kingair B300 -versiolla on koulutettu iso osa Finnairin lentäjistä. Suomen ilmailluopistolla oli käytössään kaksi Super Kingair B300 -konetta ennen niiden korvaamista Embraer Phenom 100 -suihkukoneilla. Ilmailuopistolla on edelleen käytössä KingAir 300/200 lentosimulaattori. Videokuvaa maahansyöksystä: The Age: Essendon plane crash: Pilot named as Max Quartermain, passengers 'US citizens' Päivitys 08.50: Lisätty tarkennettu tieto matkustajista sekä hätäkutsusta.
|
|||