Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn johtaja Patrick Ky on kommentoinut uutistoimisto Bloomberg Newsille, että eurooppalaisviranomainen on tyytyväinen Boeingin 737 MAX -koneen järjestelmiin tekemiin muutoksiin. Maaliskuusta 2019 saakka lentokiellossa olleen konetyypin arvioidaan palaavan taivaalle vielä vuoden 2020 aikana vaikka osa vaadituista järjestelmäpäivityksistä tulisi käyttöön vasta vuonna 2022. Euroopan lentoturvallisuusvirasto suoritti syyskuussa 2020 koelentoja Boeing 737 MAX 7 -koneella Kanadassa. Tuloksia arvioi syyskuun puolivälissä JOEB-evaluointiryhmä (Joint Operations Evaluation Board). Vastaavia koelentoja suorittivat jo aiemmin Yhdysvaltain FAA ja Kanadan Transport Canada. EASA:n johtaja Patrick Ky kertoi Bloomberg Newsille, että viranomainen viimeistelee vaadittavia dokumentteja ja valmistautuu antamaan uuden lentokelpoisuusmääräyksen marraskuun aikana. Sitä seuraisi neljän viikon mittainen lausuntoaika. Bloombergin mukaan EASA vaatii koneisiin uudenlaista anturiratkaisua, jonka kehittäminen veisi vielä 20-24 kuukautta. Ohjelmistopohjainen ratkaisu vaaditaan suurimpaan MAX 10 -versioon ennen sen käyttöönottoa eli vuotta 2022 ja siihen mennessä asennukset tulee suorittaa myös käytössä oleviin MAX-koneisiin. Uuden ohjelmiston on määrä lisätä lentäjien tilannetietoisuutta vikatilanteessa, jossa molemmat kohtauskulma-anturit olisi menetetty. "Analyysimme osoittavat, että tämä on turvallista ja saavutettu turvallisuustaso on riittävän korkealla meille", sanoi Ky Bloomberg Newsin haastattelussa. Boeing 737 MAX -koneet asetettiin lentokieltoon maaliskuussa 2019 Lion Airin ja Ethiopian Airlinesin lentoturmien jälkeen. Onnettomuuksissa menehtyi yhteensä 346 ihmistä. Ilmailuviranomaiset eivät varmasti tingi tämänkään pitkittyneen tapauksen osalta lentoturvallisuudesta. Nyt viranomaisten ja lentoyhtiöiden on vielä saatava suuren matkustavan yleisön kanta puolelleen. Bloomberg: Boeing Max Judged Safe to Fly by Europe’s Aviation Regulator Lue myös:
|
|||