Boeing julkisti Dreamlinerin akkuparannusten yksityiskohtia Japanissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa. Yhtiön mukaan akkujärjestelmään tehtävät muutokset tuovat useita lisäturvallisuusominaisuuksia 787 Dreamlinerin sähköjärjestelmään. Ensiasennus tehtäisiin jo lähiviikkoina. Myös uuden akkukotelon on määrä valmistua tulevien viikkojen aikana. Muutokset akkujärjestelmässä ja koteloinnissa käyvät läpi laajan tyyppihyväksyntäprosessin. Dreamlinereiden kaupalliset lennot jatkuvat, kun Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA ja muut kansainväliset viranomaiset antavat ratkaisulle lopullisen hyväksyntänsä. FAA on antanut luvat suunnitelmien toteuttamiseen ja koelennot kahdella Dreamlinerilla ovat käynnissä. Parannukset pitävät sisällään tuotannonprosessien tehostamista, muutoksia akun käyttöön sekä uuden vahvistetun akkukotelon. "Välittömästi tyyppihyväksyntäprosessin valmistuttua ja saatuamme viranomaishyväksynnän auttamme asiakkaitamme tekemään tarvittavat muutokset, jotta saamme Dreamlinerit takaisin taivaalle", sanoo Boeingin liikennekoneyksikön johtaja Ray Conner. "Matkustajat voivat olla varmoja siitä, että olemme tehneet perusteellisia parannuksia akkujärjestelmään ja uskomme niiden tekevän siitä turvallisen ja entistä luotettavamman". Boeing on tunnistanut akkujärjestelmän mahdolliset ongelmat ja ne on käyty läpi riippumattoman litium-ion-akut tuntevan asiantuntijaryhmän kanssa, vakuuttaa Boeing tiedotteessaan. Asiantuntijat eri teollisuuden aloilta yliopistoista ja kansallisista tutkimuskeskuksista olivat Boeingin teknisen ryhmän kanssa yhtä mieltä ongelmista. "Uudet teknologiat vaativat enemmän huomiota ja kovaa työtä, mutta saavutetut edut ovat todellisia", sanoo Conner. Ensimmäiset parannukset Boeing ja Thales tekivät akkuvalmistaja GS Yuasalla Japanissa. Tehtaalle kehitettiin ja otettiin käyttöön uusia tuotanstandardeja, jotka edelleen vähentävät mahdollisia vaihteluita yksittäisten kennojen ja akkujen välillä. Käyttöön otettiin neljä uutta menetelmää, joilla käydään läpi akkukennoja tuotannon aikana. Kaikkiaan uusia testejä tuli menetelmien muutoksen jälkeen kymmenen. Jokainen akkukenno käy läpi entistä tiukemman koekäyttöjakson sisältäen 14 vuorokauden testin, jonka aikana akun lataus- ja purkautumisarvot kirjataan kerran tunnissa. Boeing, Thales ja GS Yuasa päättivät myös kaventaa akun hyväksyttävää latausaluetta, sekä alentaa korkeinta sallittua latausta ja nostaa purkautumisen alatasoa. Eristystä akkukennojen välillä parannetaan sekä myös kennoston ja akkukotelon välillä. Sähkö- ja lämmoneristys on tehty kennojen välien lisäksi myös ylä- ja alapuolelle, mikä auttaa pitämään kennoston lämmöt kurissa eikä yksittäinen kenno pääse vaikuttamaan ympärilleen. Akkukoteloinnilla lisäsuojaa Uusi ruostumattomasta teräksestä valmistettu akkukotelo suojaa akkua. Rakenne eristää sen muista elektroniikkalaitteista ja varmistaa, ettei kotelon sisällä voi syntyä tulipaloa. Koteloinnista on suora tuuletusaukko koneen ulkopuolelle. Akku on kiinnitetty uuteen koteloon titaniumkiinnikkein, jotka varmistavat kunnollisen tuennan. Uudistukset tuovat koneeseen lisäpainoa noin 70 kiloa. Boeingin ehdottamien uudistusten tyyppihyväksyntäprosessi on jo aloitettu. Kokeiden aikana on akkukotelon todettu kestävän kaikkien akun kahdeksan kennon rikkoontumisen. Lisäksi sen kerrotaan kestävän 1,5 kertaisesti kuvitellun maksimimäärän voimista, jotka voisivat tulla vastaan akun odotetun elinkaaren aikana. Akkukoteloinnin rakenne estää hapen ja siten tulipalon riski on poistettu. Titaanista valmistettu tuuletuskanava poistaa höyryt suoraan koneen ulkopuolelle. Uudistettu akkujärjestelmä on asennettu Boeingin ZA005-koelentokoneeseen sekä tuotantolinjalta valmistuneeseen MSN86-koneeseen. FAA on antanut molemmille Dreamlinereille lentoluvan tyyppihyväksyntäprosessia varten.
|
|||