Boeing ja Lockheed Martin kehittävät yhdessä B-2:n seuraajaa USAF:lle

b52_b1_net_usafIlmailujätit Boeing ja Lockheed Martin ovat yhdistäneet voimansa hankkeessa, jossa kehitetään uutta LRS-B-pommikonetta Yhdysvaltain ilmavoimille. Se seuraisi Northrop Grumman B-2 Spirit -stealth-koneita ja muodostaisi USAF:n strategisen pitkän kantaman iskukyvyn kärjen pitkälle kuluvalla vuosisadalla.

Yhdysvaltojen pommikonelaivastossa on nykyisin 20 Northrop Grumman B-2 Spirit (ensilento 1989) ja 62 Rockwell B-1B Lancer (ensilento 1974) -konetta. Lisänä on 76 jo 50-luvun alusta periytyvää Boeing B-52 Stratofortress -pommitajaa, joilla aiotaan silti lentää 2040-luvulle asti.

Etenkin jälkimmäisten kyky läpäistä modernia ohjusilmapuolustusta on heikko. Silti B-52-koneita aiotaan siis käyttää vielä useita vuosikymmeniä. Uuden konetyypin tarve onkin selkeä.

lrs-b_boeingReutersin mukaan USAF aikoo ostaa jopa 100 uutta Long-Range Strike Bomber -pommikonetta (LRS-B), joiden hinnaksi arvioidaan 550 miljoonaa dollaria kappaleelta.

Myös Northrop Grummanin odotetaan tuovan tarjolle oman koneversionsa. Uusi pommittaja haluttaisiin käyttöön 20-luvun puolivälin jälkeen.

Nykyisiä ensilinjan B-2-pommittajia on käytössä vain 20 kappaletta, koska tutkassa heikosti näkyvien lentävä siipi -tyyppisten koneiden hinta nousi kestämättömäksi. Jopa suurista budjeteistaan tunnettu USAF joutui luopumaan jatkotuotannosta.

Boeing rakentaa Yhdysvaltain ilmavoimille KC-46-tankkauskoneita ja Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjiä. Yhtiöt ovat tehneet yhteistyötä aiemminkin F-22 Raptor -stealth-hävittäjän valmistamisessa. Tämänkin koneen tuotanto päättyi ennen aikojaan kohonneiden kustannusten takia.

Uusi Long-Range Strike Bomber olisi ainakin ensimmäisessä vaiheessa miehitetty, mutta se suunniteltaisiin lennettäväksi myös kauko-ohjattuna. Kone voisi kuljettaa sekä tavanomaisia että ydinaseita. Boeing on nyt julkistetun hankkeen vetovastuussa. T.T.

Lue myös: