Boeing ja US Navyn koelentolaivue VX-23 suorittivat 13. syyskuuta ensimmäisen ilmatankkauskontaktin miehittämättömän MQ-25TM T1 -koelentokoneen ja US Navyn lentotukialuksilta operoivan Lockheed Martin F-35C -häivehävittäjän kanssa.
"Kyseessä oli jälleen yksi osoitus MQ-25 -koneen vakaudesta. Nopeutetun koelento-ohjelman ansiosta olemme luottavaisia, että rakentamamme MQ-25 täyttää US Navyn päävaatimukset eli toimittaa turvallisesti polttoainetta lentotukialuksilta toimivien hävittäjälaivueiden käyttöön", sanoi Boeingin MQ-25 -ohjelman johtaja Dave Bujold.
Rolls-Royce AE 3007N -moottorilla varustetun T1-koelentokoneen osalta lento-ohjelma käynnistyi syyskuussa 2021. Nyt kuluneiden kahden vuoden aikana MQ-25:llä on lennetty yli 120 lentotuntia ja kerätty tietoa kaikesta lentokoneen suorituskyvyn osalta työntövoiman toiminnasta rakenteellisiin kuormituksiin. sekä vakauteen liittyen.
Uusi miehittämätön MQ-25 mahdollistaa tulevaisuudessa US Navyn lentotukialuksille merkittävän ilmatankkauskyvyn ja vapauttaa Super Hornetit muihin, kuin buddy-to-buddy -ilmatankkaustehtäviin. Lisäksi MQ-25 tarjoaa pitkän toiminta-ajan ISR-kykyä (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). MQ-25:n on määrä nostaa Super Hornetien kantama 450 merimailista yli 700 merimailiin. Ratkaisun tulisi tarjota jopa 6800 kg polttoainetta 4-6 hävittäjälle 500 merimailin päässä lentotukialuksesta.
US Navyn odotetaan hankkivan jopa 72 MQ-25 -ilmatankkeria joiden hinnan arvioidaan olevan noin 13 miljardia Yhdysvaltain dollaria. MH
Lue myös:
|
|||