Boeing suunnittelee jo 737 MAX 10X -koneen toteuttamista

737_maxnet_boeingBoeing 737 -koneen uusimmat MAX -variantit ovat saamassa jatkoa, kun amerikkalaisvalmistaja vahvistaa suunnittelevansa MAX 10X -koneversiota. Sillä Boeing pyrkii kilpailemaan erityisesti Airbus A321neo -koneen kanssa.

Boeingin markkinoinnista vastaava apulaisjohtaja Randy Tinseth vahvisti suunnitelmat San Diegossa järjestetyssä ISTAT Americas (International Society of Transport Aircraft Trading) -tapahtumassa. Boeing käy jo keskusteluja asiakkaidensa kanssa uudesta versiosta.

Tulevan MAX 10X -koneen lupaillaan tarjoavan saman verran kapasiteettia kuin kilpailijan Airbus A321neo mutta viisi prosenttia alemmilla istuinpaikkakustannuksilla sekä suuremman kantaman. Edelleen venytetty kone tarjoaisi matkustamoratkaisuista riippuen 12-18 lisäpaikkaa.

MAX 10X -kone seuraa tuotannossa MAX 200 ja MAX 7 -koneita. Se tulisi siten lentoyhtiökäyttöön vuoden 2020 paikkeilla. Muita uudistetun Boeing 737 MAX -koneperheen versioita ovat myös MAX 8 ja pian ensiesiteltävä MAX 9.

Alkuperäinen Boeing 737 teki ensilentonsa vuonna 1967 ja ensimmäinen MAX-versio lensi tammikuussa 2016. MAX-koneen ottaa kevään aikana ensimmäisenä käyttöön Norwegian, joka aloittaa 737 MAX 8 -koneilla transatlanttiset reitit Euroopasta Yhdysvaltoihin.