Bombardier on aloittanut Cseries-koneiden PurePower-moottoreiden koekäytöt uudelleen. Cseries CS100 FTV1 -koelentokoneen toinen Pratt & Whitney PurePower PW1500G -moottori vaurioitui koekäytössä 29. toukokuuta. Tapahtuma keskeytti koko koelento-ohjelman. Bombardier on lähettänyt vaurioituneen moottorin takaisin valmistajalle purettavaksi ja analysoitavaksi. Sekä Bombardier, että Pratt & Whitney kertovat olevansa jo niiden olosuhteiden jäljillä, jotka johtivat moottorivaurioon. Tapahtumassa vaurioituneen FTV1-koneen korjaukset on myös päästy aloittamaan. "Työskentelemme päästäksemme uudelleen vauhtiin ja olemme aloittaneet moottoreiden maakokeet jatkaaksemme lento-ohjelmaa turvallisesti", sanoi Cseries-ohjelman johtaja Robert Dewar. Viimeisin vastoinkäyminen kuitenkin peruuttaa Cseries-koneen osallistumisen Englannin Farnboroughn ilmailunäyttelyyn. Koneen esittely suurelle yleisölle siirtyy tuonnemmaksi ja valmistaja ilmoittaa asiasta tarkemmin myöhemmin. Pratt & Whitney PW1000G -moottoriperheen tulevia käyttäjiä ovat eri versioilla Bombardierin Cseriesin lisäksi Airbus A320neo perheen koneet, Embraer E2-koneet, Mitsubishi MRJ:t ja Irkut MC-21. Cseries-koneiden koelento-ohjelma on kerännyt jo noin 330 lentotuntia neljälle eri koneella. Kaikkiaan koelento-ohjelmaan on määrä osallistua seitsemän konetta, joista kaksi on suurempaa CS300-mallia. Ensimmäinen kone on määrä toimittaa asiakkaalle vuoden 2015 aikana.
|
|||