Kanadalainen Bombardier esitteli torstaina alkuillasta Suomen aikaa ensimmäisen kokoonpanosta valmistuvan CSeries CS100 -matkustajakoneen. Näyttävässä julkistustilaisuudessa yhtiön johto kertoi ensin tiedotusvälineiden edustajille koneprojektista. Tämän jälkeen näihin tilaisuuksiin oleellisesti kuuluvan dramaattisen musiikin pauhatessa esirippu kohosi ja uusi kone paljastui savun keskeltä. Aivan valmis FTV-1 ei vielä ole, esimerkiksi siiven tyven muotosuojat puuttuvat. Koneeseen on nyt tarjolla myös 160-paikkainen High density -matkustamo, joka edellyttää toista hätäuloskäytäväparia siiven kohdalle. Ensimmäisenä tämän option hyödyntää Air Baltic, joka on päättänyt ottaa tarkemmin määrittelemättömän määrän koneistaan 148-paikkaisina. Aiemmin yhtiö oli kertonut tilaavansa ne 130 matkustajan versioina. High density -matkustamoa hyödyntävän uuden 160-paikkaisen saa suoraan tuotantolinjalta tai myöhemmin retrofittinä. Version myötä Bombardier tunkeutuu yhä pidemmälle Airbusin ja Boeingin tähän asti hallitsemille markkinoille. Julkistustilaisuuden jälkeen nähtiin, miten yhtiöllä on hallissaan eri vaiheissa loppukokoonpanoa jo neljä CSeries-konetta. Yhtiö uskoo, että tyypin ensilento tapahtuu ennen kesäkuun loppua. Suuremman CS300-version odotetaan lentävän 2014 alussa. Lehdistötilaisuudessa kysyttiin, mitä vaikutuksia Boeing 787 -koneen litiumioniakkujen ongelmilla on ollut CSeries-koneen kehitystyölle. Yhtiön johto vastasi, että tätä uutta akkuteknologiaa oli harkittu, mutta sen ei katsottu olevan vielä riittävän kypsää käyttöön otettavaksi. Air Balticin ostamat CS300-koneet tulevat tuotantolinjalta vasta, kun mahdolliset lastentaudit on ratkottu. Yhtiölle valmistuvat koneet ovat linjastolta numerot 120-140. Ensimmäisen CS300-koneen on määrä saapua Riikaan vuoden 2015 lopussa. Loput koneet vastaanotetaan isossa ryppäässä vuoden 2016 aikana. ++
Lue myös: Air Balticin ReShape osoittaa toimivuutensa
|
|||