Lufthansa-konserniin kuuluva Brussels Airlines leikkaa koronapandemian vaikutusten seurauksena laivastoaan 30 prosentilla ja vähentää työvoimaansa 25 prosentilla. Toimillaan yhtiö tähtää voitolliseksi uuden normaalin aikaan, joka odotetaan saavutettavan vuonna 2023. Brussels Airlines keskeytti kaikki lentonsa 21. maaliskuuta alkaen ja se tekee tappiota miljoona euroa päivässä. Belgialaisoperaattori on lentänyt ainostaan erityisiä kotiutuslentoja sekä rahtilentoja. Tuoreimman tiedon mukaan yhtiö käynnistää lennot uudelleen vasta 1. kesäkuuta 2020. Brussels Airlines ilmoitti 12. toukokuuta tekevänsä merkittäviä muutoksia kustannustasoonsa pysyäkseen kilpailukykyisenä ja yhtiön tulevaisuuden turvaamiseksi. Päästäkseen yli koronakriisistä se myös pyytää tukea Lufthansalta sekä Belgian hallitukselta. Uuden liiketoimintasuunnitelman mukaan kustannusrakennetta leikataan ja reittiverkostoa optioidaan lopettamalla marginaaliset sekä kannattamattomat reitit. Muutokset johtavat laivaston pienentämiseen 30 prosentilla ja käytännössä konemäärä putoaa 54:stä 38:aan. Laivaston supistamisen myötä myös työntekijöitä vähennetään 25 prosentilla. Varsinaisten irtisanomisten määrää yhtiö pyrkii minimoimaan ja tarjolle tulee kausityötä, osa-aikatyötä, eläkkäitä sekä palkatonta vapaata. Toimillaan Brussels Airlines aikoo nousta voitolliseksi vuoteen 2023 mennessä ja pyrkii turvaamaan työpaikat lopuille 75 prosentille työntekijöistään uudistetuin työehdoin. Ilmailualan asiantuntijat arvioivat lentomatkailun kysynnän olevan vielä vuonna 2021 noin 25 prosenttia alhaisemmalla tasolla kuin ennen koronaviruspandemiaa. Alan odotetaan toipuvan vuoden 2019 tasolle ja uuteen normaaliin aikaisintaan vuonna 2023. Brussels Airlines työllistää kaikkiaan noin 4200 työntekijää ja se lentää laivastollaan normaalisti päivittäin noin 250 lentoa. Vuosittain yhtiöllä on reilut 10 miljoonaa matkustajaa. Brussels Airlines on perustettu vuonna 2002 ja sen omistaa 100 prosenttisesti Lufthansa-konserni.
|
|||