Finnair Cargo valmistautuu kuljettamaan koronarokotteita. Useat lääkeyhtiöt ovat jo tiedottaneet olevansa rokotetestauksensa viimeisessä vaiheessa, jolloin on jo syytä alkaa suunnittelemaan koko tuotantoketjua. IATAn mukaan lentorahdin rooli tulee olemaan merkittävä rokotteen kuljettamisessa globaalisti. Finnair Cargo sai ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa IATAn myöntämän CEIV Pharma sertifikaatin (IATA Excellence Pharmaceutical Logistics) vuonna 2015. ”Olemme pitkään hioneet huippuosaamista turvataksemme sensitiiviset lääkekuljetukset ja uudessa terminaalissamme voimme seurata ja säätää lämpötilaa koko terminaalialueella”, Fredrik Wildtgrube, Finnair Cargon globaalista myynnistä vastaava johtaja sanoo. Rokotteen kuljettamiseen ei ole julkisesti tiedossa vielä tarkkoja vaatimuksia. ”Tuote tulee kuljettaa juuri sille asetetuissa vaatimuksissa. Kaikkien lämpötilaherkkien tuotteiden osalta kuljetus on aina riski, siksi meidän tehtävänämme on suojella sitä kaikin mahdollisin tavoin”, toteaa Tommi Voss, Finnair Cargon operaatioista vastaava johtaja. ”Pystymme ottamaan lääkeaiheet vastaan lämpötilakontrolloidussa tilassa ja rakentamaan ne koneeseen vietäväksi oikeassa lämpötilassa. Lentokoneemme saadaan parkkiin suoraan terminaalin ulkopuolelle, jolla taataan nopea kuljetus itse koneeseen. Lämpötilaherkät tuotteet siirtyvät koneeseen alle puolessa tunnissa”, Voss jatkaa. Finnair Cargo on solminut yhteistyösopimuksia useiden aktiivikonttivalmistajien kanssa. Nämä lämpötilakontrolloidut kuljetusyksiköt pystyvät entisestään varmistamaan turvallisen kuljetuksen rokotteille. Nopeus ja turvallisuus ovat tärkeimpiä asioita koronarokotteen kuljetusmuotoa valittaessa. ”Me tarjoamme lyhimmän suoran lentoreitin pohjois- Euroopan ja Aasian suurimpien kaupunkien välillä”, sanoo Frederik Wildtgrube. ”Maantieteellinen sijaintimme, laaja verkostomme sekä operatiivinen huippuosaamisemme takaa asiakkaillemme tarvittavan nopeuden koronarokotteen kuljettamiseen perille.” Finnairin laivastossa on kuusitoista Airbus A350-900 - laajarunkokonetta sekä kahdeksan Airbus A330-300 -laajarunkokonetta. Jälkimmäisistä kolme on muokattu kokonaan väliaikaiseen rahtiversioon Lufthansa Technikin EASA STC:n kautta. Finnairin Airbus laajarunkokoneiden rahtiruumiin on asennettu lämpötilan säätöjärjestelmä ja yhtiön COOL Nordic Cargo - rahtiterminaalissa on erikseen alueet pilaantuville tuotteille. Lue myös:
|
|||