Finnair aloittaa rahtilennot kaukoliikennekoneilla - ensimmäinen rahtikohde on Etelä-Korean Soul

Finnair_A350_LWC(päivittynyt klo 20.14) Finnair avaa odotetusti usean muun lentoyhtiön tavoin rahtiyhteyksiä maailmalle koronaviruspandemian lopettaessa matkustajaliikenteen lähes kokonaan. Ensimmmäinen sinivalkoinen Airbus A350-900 -koneen rahtilento suuntautuu Etelä-Korean Souliin.

Finnair käynnisti 28. maaliskuuta rahtilennot laajarunkokoneella Helsinki-Vantaalta Etelä-Korean Souliin ja takaisin.

"Soulin lento on ensimmäinen Finnairin vain rahtiin keskittynyt operaatio nyt Korona-kriisin aikana, mutta tulemme lentämään muitakin rahtioperaatioita. Kysyntää on erityisesti Koillis-Aasiaan ja Kiinaan, jotka ovat muutenkin rahdin kannalta keskeiset kohteemme. Ilman matkustajia lentävässä Airbus A350-koneessa on iso rahtikapasiteetti", kertoo Finnair Cargon toimitusjohtaja Mikko Tainio Lentoposti.fi:lle

Finnair lopetti omat varsinaiset rahtilentonsa vuonna 2015, kun osaomistusyhtiö NGA:n rahtilentotoimina ajettiin alas. Viimeinen Finnair Cargon MD-11-rahtilento operoitiin Hongkongista joulukuussa 2014.

Finnair keskittyi tämän jälkeen pelkkään ns. belly-rahtiin uusien Airbus A350-900 -koneiden tarjoaman lisäkapasiteetin myötä. Uusia A350-koneita on otettu käyttöön vuodesta 2015 lähtien. Belly-rahdilla tarkoitetaan kuljetusta matkustajakoneen rahtitilassa. Vuonna 2020 tarjolla on ns. bellyrahtikapasiteettia 45 prosenttia enemmän kuin ennen näiden koneiden liittymistä Finnairin laivastoon.

Airbus A350-900 -matkustajakoneen ruumatilassa on belly-rahtikapasiteettia Finnair Cargon mukaan kaikkiaan 95 m3 tai 23 000 kg:n verran. Koneen ollessa pelkässä rahtikäytössä voidaan tavaraa ottaa kyytiin jopa reilut 60 tonnia. Ruumatilaan voidaan pakata erilaisia LD- ja ULD-kontteja (unit load device). Suurimman 96" x 125" ULD-kontin tilavuus on Finnairin mukaan 11,5 m3 tai 6530kg.

Normaalisti Finnair Cargon verkosto yhdistää 19 kaupunkia Aasiassa ja 4 Pohjois-Amerikassa yli 80 kohteeseen Euroopassa. Finnairin Helsinki-Vantaan -rahtiterminaalin eli COOL Nordic Cargo Hubin vuosittainen käytännön kokonaiskapasiteetti on 350 000 tonnia. Teoreettinen vuosittainen rahdinkäsittelykapasiteetti on jopa 450 000 tonnia ja tunnissa ULD-palletteja (Unit Load Device) voidaan siirtää terminaalista sisään ja ulos 70.

FC_A340_COOL_2Nyt normaalit rahtiyhteydet ovat häiriintyneet matkustajaliikenteen supistumisen myötä. Koronaviruksen aiheuttaman matkustajaliikenteen häiriöiden takia rahtilentojen kysyntä puolestaan on kovaa ja Finnair Cargo avaa poikkeustilanteessa rahtiyhteyksiä maailmalle.

Lentorahtina on normaaleiden tuotteiden lisäksi todennäköisesti erilaisia suojavarusteita, joita useat muut lentoyhtiöt ovat raportoineet kuljettavansa Aasiasta Eurooppaan.

"Korona-kriisin aikana olemme kuljettaneet useitakin erityyppisiä epidemian hoitoon liittyviä tuotteita, esimerkiksi suojavarusteita, analysaattoreita ja laboratorioon matkaavia koronatestinäytteitä", jatkaa Tainio.

Päivitys kello 20.14: Lisätty Finnair Cargon toimitusjohtajan haastattelu sekä tieto rahtilentojen jatkumisesta.

Päivitys 30.3. kello 16.06: Lisätty rahdin maksimipaino, kun koneessa ei ole matkustajia.

Lue myös aiempi uutisemme Finnairin rahtiterminaalista: