Finnair avasi 27. huhtikuuta uuden rahtireitin Helsinki-Vantaalta Yhdysvaltain Pittsburghiin. Lentorahti on ollut yksi Finnairin harvoista valopilkuista koronaviruspandemian keskellä. Sinivalkoiset Airbus A350-900 -koneet lentävät rahtia Aasiasta Eurooppaan ja edelleen Yhdysvaltoihin. Tiistaina matkaan lähti kaikkiaan seitsemän A350 -konetta. Nykyisin lentorahtikuljetukset mahdollistavat Finnairin kaukolennot Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan. Rahdin hinta per tonni on vahvaa, sillä hinta on noussut kolmanneksen. Pandemiaa edeltävään tasoon nähden hinta on noussut jopa 200 prosenttia. Myös Suezin kanavalla tapahtuneet Evergiven-rahtialuksen aiheuttamat ongelmat tuovat välillistä merkitystä lentorahdin kysyntään. Se osuu vuoden toiselle neljännekselle ja tulee siis tukemaan myös Finnairin lentorahdin kysyntää lähikuukausina. Yksin Evergivenin kuljettamien rahtikonttien määrä vastaa Finnairin toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan noin 6500 rahtilentoa Airbus A350 -koneilla lennettynä. Välillinen merkitys voi olla suurta myös Finnairille. Manner nosti esiin pohjoisen lyhyen reitin merkityksen Euroopan ja Aasian välillä. Kilometrimäärältään lyhyellä reitillä on merkittävä kustannusvaikutus polttoaineen osalta, mutta myös hiilidioksidipäästöjen osalta. Esimerkiksi norjalaisen lohen kasvattajat kiinnittävät jo huomiota vastuullisuuteen. Se tukee myös Finnairin toimintaa, sillä lyhyin tie Euroopasta Aasiaan kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Finnair lentää Euroopan ja Aasian välillä lentorahtia Airbus A350 -koneillaan. Huhtikuussa 2021 Finnair Cargo tarjosi asiakkailleen 26 viikottaista rahtilentoa ja toukokuussakin on tämän hetken tiedon mukaan tarjolla 24 viikottaista rahtilentoa. Manner nosti tulosjulkistuksessa esiin myös Euroopan ja Pohjois-Amerikan rahtireittien tarpeellisuuden sekä Finnairin tarjoaman rahtireitin Japanista Helsingin kautta Yhdysvaltoihin. Perinteisen norjalaisen lohen lisäksi Finnair lentää laajasti muutakin lentorahtia. Manner kertoi globaalien logistiikkaketjujen haasteista pandemian aikana. Merikuljetukset takkuavat ja Finnair kuljettaa sen myötä myös varaosia autoteollisuuden käyttöön. Näiden lisäksi Finnair lentää myös lääketeollisuuden kuljetuksia rokotteet mukaanlukien. "Lentorahdin kysyntäympäristö tulee säilymään hyvänä vuoden toisella neljänneksellä. Lentorahti kulkee matkustajakoneiden ruumatiloissa ja niin kauan kuin matkustajaliikenne on vähäistä niin hinta säilynee korkeammalla", arvioi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Tiistaina 27. huhtikuuta nousi ilmaan järjestyksessään Finnairin ensimmäinen rahtilento Helsinki-Vantaalta Pittsburghiin (otsikkokuva). Kyseessä on kokonaan uusi kohde, sillä Finnair ei ole aiemmin lentänyt rahtia tai matkustajia Pittsburghiin. Kyydissä oli todennäköisesti juuri toimitusjohtaja Mannerin mainitsemia autoteollisuuden varaosia, sillä sama koneyksilö oli saapunut aiemmin päivällä Nagoyasta, jossa sijaitsee mm. autovalmistaja Toyotan tehtaat. Finnair lentää rahtia Pittsburghiin neljä kertaa ainakin kuluvan viikon aikana. Myös lentoja Nagoyaan on lisätty kolmella aiempaan nähden. Finnair Cargon etuna rahtilennoilla Aasiasta Yhdysvaltoihin on aika. Lento lähtee Aasiasta aamulla ja kone saapuu Helsinki-Vantaalle iltapäivällä. Siellä suoritetaan tankkaus ja miehistön vaihto. Määränpäähän Pittsburghiin rahti saapuu jo alkuillasta saman päivän aikana. Tiistaina kaikkiaan seitsemän Finnairin Airbus A350-konetta suuntasi kohti toista mannerta. Pittsburghin rahtireittiavauksen lisäksi matkaan lähti kaksi lentoa Tokion Naritaan, yksi Nagoyaan, yksi Bangkokiin ja kaksi Souliin. Matkustajia näistä lennoista kuljetti vain Bangkokin lento sekä toinen Soulin lennoista. Finnairin laivastossa on kaikkiaan 16 Airbus A350 -konetta.
|
|||