Neste ja DHL Express, maailman johtava pikakuljetuspalvelujen tarjoaja, ovat vahvistaneet yhteistyötään sopimalla yhteensä 7 400 tonnin eli noin 9,5 miljoonan litran sekoittamattoman uusiutuvan Neste MY -lentopolttoaineen toimituksista DHL Expressille Singaporen Changin lentoasemalle heinäkuusta 2025 alkaen.
Kyseessä on toimitettavan polttoainemäärän perusteella yksi Aasian suurimmista uusiutuvan lentopolttoaineen sopimuksista lentorahtisektorilla. Se nopeuttaa yhteisiä ponnisteluja lentorahtikuljetusten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Sopimus on myös DHL:n ensimmäinen uusiutuvan lentopolttoaineen hankinta Singaporen Changin lentoasemalta lähteviä ulkomaanlentoja varten.
Osana yhtiöiden maailmanlaajuista kumppanuutta lento- ja tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi Neste toimittaa DHL Expressille Singaporen jalostamossa tuottamaansa uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoden ajan heinäkuusta 2025 kesäkuuhun 2026.
Nesteen Singaporen jalostamo on maailman suurin uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantolaitos. Kyseessä on polttoainemäärällä mitattuna yksi DHL:n suurimmista uusiutuvan lentopolttoaineen hankinnoista Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä DHL:n ensimmäinen kyseisen polttoaineen suora hankinta Singaporesta lähteville lennoilleen Aasiaan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan.
Neste toimittaa uusiutuvan lentopolttoaineen perinteisen lentopolttoaineen kanssa sekoitettuna suoraan Changin lentoaseman polttoaineiden jakelujärjestelmään. Tässä hyödynnetään Nesteen integroitua toimitusketjua Singaporen jalostamolta. Hankitun uusiutuvan lentopolttoaineen osuus on noin 35-40 % polttoaineseoksen koostumuksesta, ja se on tarkoitettu DHL Expressin viidelle Boeing 777 -rahtikoneelle Changin lentokentällä sijaitsevassa DHL:n Etelä-Aasian keskuksessa. Näiden lentoja lähtee Changilta 12 viikossa.
”Kumppanuus Nesteen kanssa uusiutuvan lentopolttoaineen hankinnassa ja toimituksessa DHL Expressin kansainvälisille rahtilennoille Singaporen Changin lentoasemalta on meille merkittävä virstanpylväs. Sen ansiosta voimme ottaa uusia edistysaskeleita lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä ja vahvistaa sitoumustamme tarjota asiakkaillemme vastuullisempia kuljetusvaihtoehtoja. DHL Express on yksi uusiutuvan lentopolttoaineen suurimmista käyttäjistä maailmanlaajuisesti. Yhtiö on myös vastuullisemman logistiikan edelläkävijä ja uusiutuvan lentopolttoaineen vapaaehtoisen käyttöönoton edistäjä. Emme ainoastaan täytä alan standardeja, vaan asetamme niitä”, sanoi DHL Express Singaporen johtaja Christopher Ong.
”Olemme iloisia yhteistyön laajentamisesta DHL:n kanssa Singaporeen, joka on Aasian ja Tyynenmeren alueen johtava ilmailun keskus. Yhteistyömme hyödyntää uusiutuvan lentopolttoaineen tuotanto- ja toimituskapasiteettiamme Singaporessa. Se on myös käytännön esimerkki DHL:n kanssa tekemästämme maailmanlaajuisesta yhteistyöstä, jossa autamme yhtiötä saavuttamaan lentoliikenteen päästövähennystavoitteensa ratkaisulla, joka on jo laajasti saatavilla”, sanoi Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen kaupallinen johtaja Carl Nyberg.
Sopimus edistää osaltaan Singaporen asettamaa tavoitetta vähentää ilmailualan hiilidioksidipäästöjä käyttämällä kaikilla matkustaja- ja rahtilennoilla yksi prosentti uusiutuvaa lentopolttoainetta vuodesta 2026 alkaen.
Uusiutuva SAF-lentopolttoaine on vastuullisempi vaihtoehto perinteiselle fossiiliselle lentopolttoaineelle. Neste MY -lentopolttoaineen käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna.
Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Uusiutuva lentopolttoaine on sertifioitu kaupalliseen käyttöön, ja sitä voi tällä hetkellä sekoittaa perinteiseen lentopolttoaineeseen jopa 50 %:ia. SAF-lentopolttoaine soveltuu käytettäväksi olemassa olevien lentokoneiden moottoreiden ja polttoaineiden jakelujärjestelmien kanssa.
Nesteen maailmanlaajuinen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokyky on tällä hetkellä 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa, ja sen odotetaan kasvavan 2,2 miljoonaan tonniin vuonna 2027.
Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.