Japanilainen kuljetusjätti Yamato ja Japan Airlines aloittavat rahtilennot Airbus A321P2F -koneilla vastatakseen logistisiin haasteisiin, johon syynä on pula rekkakuskeista. Tavoitteena on aloittaa rahtilennot Japanin sisäisesti huhtikuussa 2024. Kuljetusyhtiö Yamato Holdings ja Japan Airlines -konserni esittelivät marraskuussa 2023 Airbus A321-200P2F -koneita (Passenger To Freighter), joilla se aloittaa rahtilennot Tokion Naritasta 11. huhtikuuta 2024. Rahtikoneet ovat aloittaneet operoinnin jo nyt, sillä ne lentävät kolmioreittiä Naritasta, Kitayushuun ja Osakaan. Kyse on todennäköisesti koelennoista, joilla osoitetaan operaatioiden toimivuutta ja turvallisuutta. Yhteishankkeella vastataan rahtiliikenteen työvoimapulaan ja kotimaan rahtikuljetuksia siirretään jatkossa ilmateitse. Japanissa uutisoitiin syyskuussa 2023 rekkaliikenteen työpaikkojen avaamisesta kuljettajapulan seurauksena mahdollisesta myös ulkomaalaisille kuljettajille. Japani on ajautunut kuljettajapulaan kasvavien rahtimäärien sekä tiukentuneiden säännösten ja ylityörajojen seurauksena. Rahtikuljetustarpeen odotetaan kasvavan Japanissa entisestään ja ainoaksi vaihtoehdoksi on todettu siirtyminen lentorahtiin. Yhden A321P2F-rahtikoneen kapasiteetti vastaa viittä tai jopa kuutta 10-tonnista rekkaa. Yamamoton harmaan päävärin omaavissa rahtikoneissa eturunkoon on maalattu emokissa, jonka suussa on kissanpentu. Samaisen kissakaksikon kasvosiluetit näkyvät myös koneen sivuvakaajassa. Yamamoto aikoo lentää kolmen rahtikoneen laivastolla yhdeksää päivittäistä reittiä, jotka suuntautuvat Naritasta New Chitoseen, Kitakyushuun ja Nahaan sekä Nahasta Kitakyushuun. Kesällä 2024 päivittäisiä lentoja olisi jo 13, kun suunnitelmissa on yölentoja Tokion Hanedasta. Päivittäisten lentojen määrän kerrotaan nousevan vähitelleen 21:een. Rahtikonelaivastoa operoi Japan Airlinesin omistama halpalentoyhtiö Spring Japan ja rahtihuolinnasta sekä koneiden huolloista vastaa Japan Airlines. Koneiden rahtikonversiot toteutti Elbe Flugzeugwerke (EFW). MH, HK
|
|||