Ranskan Toulousessa järjestetty merkittävä yliäänikone Concorden osien ja muistoesineiden myynti oli menestys. Kaikkiaan reilut tuhat esinettä meklattiiin maailmalle lähes 450 000 euron hintaan. Mukana oli myös suomalaisostajia.
Kaikkiaan Marc Labarbe meklasi kolmen päivän aikana neljässä tilaisuudessa 1091 Concorce -koneen osaa, keräilyesinettä sekä muita Airbus-tuotteita. Mukana huutokaupassa oli yli 700 huutajaa paikallisesti, internetin kautta sekä ennakkotarjouksin. Osallistujia oli ympäri maailmaa mm. Yhdysvalloista, Venäjältä, Saksasta, Suomesta, Englannista, Espanjasta ja Tahitilta.
Huutokaupan tähdeksi nousi esine numero 930 eli puiset deltasiivet, joita käytettiin Concorden valmistuksen ja suunnittelun kokeissa. Tämän esineen hinta nousi yli kymmenkertaiseksi odotetusta. Voittohuuto nousi 21 000 euroon.
Kuten aiemmassa vuonna 2007 järjestetyssä edellisessä Concorde-huutokaupassa nousivat hinnat korkealle.
Erityisti Mach-mittarit olivat suosituimpien tuotteiden joukossa. Niiden hinta nousi 14 500 ja 20 500 euroon. Muut Concorden lentomittarit myytiin myös hyvään hintaan. Korkeusmittari meni kaupaksi 5000 eurolla, keinohorisontti 5600 eurolla, toinen 10 000 eurolla ja ilmanopeusmittarin hinta nousi 6800 euroon.
Muita erikoisia tuotteita olivat Concorden wc-istuin, joka huudettiin 1000 eurolla. Ohjaussauvan hinta nousi 5700 euroon. Concorde-lentojen menu-kortit nousivat 400-1000 euroon. Ranskalaisen Andrée Putmanin suunnittelema aterinkokonaisuus myytiin yhdysvaltoihin 2500 eurolla. Koelentäjä André Turcatin signeeraama puinen Concorden juhlamalli myytiin Kazakstaniin 10 000 eurolla. Viimeisenä tuotteena myyty Concorden istuinpari lähti kohti Miamia 4700 euron huudolla.
Huutokaupassa oli mukana monia pienempiäkin osia historiallisesta yliäänikoneesta. Pienellä noin 100 euron budjetilla pääsi kiinni alkuperäislaatikoissa oleviin ventiileihin ja vipuihin.
Myynnissä olleet muiden lentokoneiden osat saivat myös melkoista kiinnostusta. Ensimmäisen Airbusin eli A300 -koneen istuimet myytiin 3000 eurolla ja samaisen koneen pöydäksi muunnettu vanne vaihtoi omistajaa 800 eurolla. Ensimmäisen A380-koneen moottorin pultti myytiin 770 eurolla.
Lue myös: