Deep Sea Vision uskoo löytäneensä Amelia Earhartin Lockheed Electra 10E -koneen jäänteet

Earhart_Electra_1Vedenalaisiin etsintöihin erikoistunut Deep Sea Vision kertoi löydöksestään, jonka se uskoo olevan vuonna 1937 kadonneen ilmailulegenda Amelia Earhartin ja tämän navigaattori Fred Noonanin kaksimoottorinen Lockheed Electra 10E -lentokone. Vielä ei ole selvää ratkeaako jo 87 vuotta vanha ilmailumysteeri tällä kertaa käynnissä olevissa etsinnöissä.

 Deep Sea Visionin 16-henkinen ryhmä on kuvannut merenpohjaa lähes 13500 neliökilometrin verran etsiessään Amelia Earhartin lentokoneen jäänteitä merialueelta. Ryhmän käytössä on Kongsberg Discover Hugin 6000 AUV -laite (autonomous underwater vehicle). Samanlaista kalustoa on käytetty myös Malaysia Airlinesin lennolla MH370 kadonneen Boeing 777 -koneen etsinnöissä.

DSV_HuginLentäjä Amelia Earhart ja navigaattori Fred Noonan nousivat ilmaan Papua-Uudesta-Guineasta kohti Howlandin saaria 2. heinäkuuta 1937. Kyseessä oli yksi etappi heidän maailmanympärilentoaan. Lockheed Electra 10E -lentokone ja sen miehistö katosi jäljettömiin Tyynellä valtamerellä.

Deep Sea Vision perusti etsintänsä Nasan entisen työntekijän ja yksityislentäjä Liz Smithin vuonna 2010 julkistamaan teoriaan. Sen mukaan navigaattori olisi tehnyt suunnistusvirheen kansainvälisen päivämäärärajan ylittämisen jälkeen, joka johti eksymiseen reitiltä ja polttoaineen loppumiseen. Kyseisen lentokoneen katoaminen on yksi ilmailuhistorian suurista arvoituksista.

DSV_etsintaDeep Sea Vision julkisti kuvamateriaalia merenpohjasta, jonka voi tulkita lentokoneen muotoiseksi. Se uskookin ratkaisseensa mysteerin ja löytäneen Earhartin kadonneen lentokoneen jäänteet hieman yli viiden kilometrin syvyydestä.

Earhartin Lockheed Electra 10E Special -koneen (NR16020) voimanlähteinä oli kaksi Pratt & Whitney Wasp S3H1 -moottoria. Lisäpolttoainetankein varustetun koneen matkalentonopeus oli noin 285 km/h ja toimintamatkaa 4500 litran polttoainekuormalla oli noin 7200 kilometriä.

Earhartin lentokone vaurioitui pahoin ensimmäisen maailmanympärilentoyrityksen aikana maaliskuussa 1937 tapahtuneessa onnettomuudessa lentoonlähdön yhteydessä Pearl Harborissa. Kone korjattiin ja toinen yritys maailmanympärilennolle käynnistyi tunnetuin seurauksin 1. kesäkuuta 1937. Lentokonetta on vuosien aikana etsitty tuloksessa useammankin kerran.

Earhart_Electra_2Earhart muistetaan myös vuoden 1932 suorasta yksilennostaan Atlantin yli. Aiemmin samanlaisen lennon oli suorittanut vain Charles Lindbergh. MH

Asiasta uutisoi Suomessa myös Helsingin Sanomat: Lentäjälegenda Amelia Earhartin koneen hylky saattoi löytyä