Hawkien 50-vuotisjuhla RIAT:n yllä - Red Arrows, Midnight Hawks sekä Saudi-Arabian ja Qatarin Hawkit

Hawk 50v_20072450 vuotta Hawker Siddeley Hawk -suihkuharjoituskoneiden ensilennosta näkyi komeasti RAF Fairfordin yllä Royal International Air Tattoo -tapahtumassa. Hawk-taitolentoryhmien esityksien lisäksi Hawkeja nähtiin erityisessä Hawk 50 -ylilennossa sekä Naton 75-vuotisylilennossa. Suomen Ilmavoimat oli vahvasti mukana esityslennoissa sekä ylilennoissa.

Hawkin ensilennon 50-vuotisjuhlien päätähti RIAT:ssa oli luonnollisesti vuonna 1964 perustettu Ison-Britannian ilmavoimien RAF:n Red Arrows. RAF:n yhdistettyä taitolentoryhmänsä nähtiin uuden Red Arrowsin ensimmäinen esityslento toukokuussa 1965 Little Rissingtonissa. Vuodesta 1979 lähtien Red Arrows on lentänyt Hawkeilla.

Red Arrows & Patrouille Suisse_210724Red Arrows juhlisti RIAT:ssa samalla myös ryhmän 60. lentokautta, joka näkyi koneiden takarungossa 60 Diamond Season -tarrana. RIAT:ssa Red Arrows lensi muodostelmassa myös Patrouille Suissen punavalkoisten F-5 -hävittäjien kanssa. Sveitsiläisryhmä on perustettu samana vuonna Red Arrowsin kanssa ja myös sen koneissa oli 60-vuotisjuhlatarrat.

Hawk 50 v -ohilennnossa nähtiin kaksi Ison-Britannnian kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n Hawkia, joista toinen oli Red Arrowsin T1 -suihkuharjoituskone ja toinen RAF:n T2 -suihkuharjoituskone. Muodostelmassa olivat mukana myös Qatarin Mk.167 ja Saudi-Arabian ilmavoimien Mk.65 Hawkit sekä Suomen Ilmavoimien Midnight Hawksin Mk.66 Hawk.

Midnight Hawks_210724Suomen Ilmavoimien ylpeys Midnight Hawks lensi omat esityslentonsa RIAT:ssa lauantaina ja sunnuntaina. Alkuperäisestä  suunnitelmasta poiketen Midnight Hawks saapui RIAT:iin Mk.66 Hawkeilla, joista yksi oli harmaa ja loput punavalkoisia. Tämä tarkoitti ettei esityslennolla käytetä savupodeja, jotka ovat olleet ryhmän esityksen tunnusmerkki.

Syynä Mk.66 Hawkien käyttöön RIAT:ssa oli Hawk-laivaston huoltosuunnitelma. Kesän aikainen käytettävyys oli Mk.66 Hawkien osalta parempi kuin vanhemmilla Mk.51 Hawkeilla, jotka vapautuivat lentokiellosta myöhemmin.

OH-ION_190724Lisäksi Suomen Ilmavoimien kapteeni Eemeli Vähäsöyrinki lensi Hawk-soolon kaikkina kolmena lentonäytöspäivänä. Lentonäytösorganisaatio tiedotti jo toukokuussa 2024 kunnioittavansa tapahtuman entisen lentonäytösjohtajan Perttu Karivalon muistoa. RIAT omistikin kolmen päivän Hawk-soolot juuri Karivalon muistolle. Hänen muistoaan kunnioitettiin myös maanäyttelyssä, jossa esillä oli yksityisomisteinen Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukone (OH-ION).

Suomen Ilmavoimien Hawk nähtiin RIAT:n taivaalla myös Nato 75 v -ohilennossa, joka koostui useasta pienestä parvesta. Ilmavoimien punavalkoinen Hawk oli mukana parvessa, joka koostui AWACS-tutkavalvontakoneesta sekä Luftwaffen Eurofighter Typhoonista ja Espanjan ilmavoimien Northrop SF-5M -hävittäjästä.

NATO_flypast_190724Hawker Siddeley Hawk -suihkuharjoituskoneiden ensilennon 50-vuotisjuhlan sekä Naton 75-vuotisjuhlan lisäksi tapahtumassa vietettiin myös F-16 -hävittäjän 50-vuotisjuhlaa sekä Kanadan ilmavoimien 100-vuotisjuhlia.

RIAT 2024 -sotilaslentonäytös järjestettiin 19.-21. heinäkuuta 2024 Ison-Britannian kuninkaallisten Ilmavoimien RAF:n Fairfordin lentotukikohdassa Gloucestershiressä. Kaikki kolme lentonäytöspäivää olivat loppuunmyytyjä ja näytösvieraita oli noin 200 000. RIAT:ssa oli maanäyttelyssä sekä lentonäytöslinjalla nähtävissä noin 250 ilma-alusta. HK, MH

HW-361_190724HW-367_190724
Midnight Hawks_200724Midnight Hawks_200724aXX239_200724

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J-3090_210724

 

 

 

 

 

 

Lue myös: